Midtstuen

Nordmarka syd

Moh:

223
Midtstuen er et boligområde og en innfallsport til Nordmarka. Her starter lysløypa til Frognerseteren, der du i løpet av drøyt to kilometer får nesten 200 høydemeter stigning. Fra Midtstuen går også Bomveien, en bilvei som er brøytet, og dermed et alternativ for dem som vil gå på beina i retning Frønsvollen/Tryvannstua.

Midtstuen stasjon ligger på Holmenkollbanen, 223 moh. Om vinteren er stasjonen mye brukt av voksne og barn med akebrett eller kjelker, siden akebakken Korketrekkeren ender her. Stasjonen het opprinnelig Frognerseterveien, men navnet ble endret allerede et par måneder etter åpningen av strekningen i 1898. Stasjonen ble totalrehabilitert i 2000 ved at planovergangene ble fjernet og det ble bygget nye oppganger til stasjonen.

Selve Midtstuen var tidligere en plass under Holmen, senere skogsarbeiderbolig. Ligger rett sør for veidelet mellom Korketrekkeren og Bomveien, øst for Midtstubakken (hoppbakker).

I krysset Ankerveien/Bomveien står Heftyebautaen, til minne om Thomas Heftye, en av DNTs grunnleggere. På hver side av bautaen er det innfartsparkering.
Flotte VM-forhold i Midtstubakken

Foto: Erik Unneberg / Skiforeningen, 26.02.2011

Løyper i nærheten

Løype Lengde Sist preparert Preppetype