Smeddalen

Generelt stedsnavn

Moh:

500
Smeddalen er den trange og ville dalen som går fra vestsiden av vannet Kringla og opp til Kuvveien på Oppkuvplatået. Den er del av Oppkuven-Smeddalen naturreservat.

Selve dalen består av tre deler. Den nederste er et vilt og bratt juv, steinet og trangt og fullt med vindfall. Mange steder er bekkeleiet den eneste forsvarlige veien å ta seg opp, og dalen er knapt passerbar ved stor vannføring. Her stiger dalbunnen 150 meter på 750 meter lengde. Så følger et forholdsvis flatt og myrlendt parti, og så et nytt trangt og bratt et, hvor dalen stiger 80 meter til.

Smeddalen er kanskje mest kjent som selve manndomsprøven i 5-mila i Holmenkollen 1926 og 1929. Løypa gikk ikke nede i dalen den gangen, men på sydryggen. Kjentmannsposten 2002-04 lå i løypetraseen.

I gammel tid skal det ha vært en betydelig sølvåre i Smeddalen, og til og med en egen smie. Denne forsvant i et stort ras, og etter det har ingen kunnet finne den.

Steder i nærheten

Steder Moh Type Område