Mæhlumsetra

torsdag 25. april
fredag 26. april

Bestyrere/hytteverter:

Ubetjent, DNT Gjøvik og Omegn v/Steinar Narum (92128019) og Per Hovland (95972850). Vestre Toten Jeger- og Fiskerforening v/Kjetil Larsen (915 61 796 - Kjetil.larsen@vestre-toten.kommune.no) har ansvar for servering i skisesongen.

E-post:

gjovik@dnt.no

Telefon:

Servering
Egen hjemmeside
Fremme ved Mæhlumsetra

Foto: Erik Unneberg, 02.02.2009

Om Mæhlumsetra

Mæhlumsetra ligger langs Jotunheimstien på Vardalsåsen, 6 km i luftlinje vest for Raufoss. Hytta eies av Vestre Toten Jeger- og Fiskerforening (VTJFF) og er et yndet rastested både sommer og vinter. I vinterhalvåret har VTJFF enkel servering i helgene (sjekk åpningstidene).

DNT har en utleiedel på hytta. Den drives som ubetjent hytte med fem sengeplasser. Hytta er låst med DNT-nøkkel. DNT Gjøvik og Omegn har hatt en solid dugnadsinnsats og pusset opp innvendig, boret etter vann og bygget nytt uthus med utedo og lagring av ved.

Mæhlumsetra er opprinnelig seter for garden Mæhlum i Vardal, men har også vært seter for garder i Land. Ifølge et gammelt sagn skal det en gang ha stått et slag på Mælomsetermyrene mellom Vardalskongen og Landskongen. Vardalskongen falt her. Han og flere falne ble begravet øverst på setervollen. Med litt fantasi kan en fortsatt se flere av disse gravene som forhøyninger i terrenget.

Raskeste atkomst er fra sørenden av Skumsjøen nordøst for hytta langs blåmerket rute på stengt bomvei og sti, ca. 1 time inn til hytta. Vinterstid ligger hytta rett i løypenettet på åsen mellom Toten og Land, med Rørmyra som nærmeste parkeringsplass.

Løyper i nærheten

Løype Lengde Sist preparert Preppetype