På skitur i Norges Toscana

Område: Sørmarka
Lengde: 17.9 km
Gradering: Medium

Med sitt vekslende og småkuperte terreng, kan området rundt Ski med rette kalles Norges Toscana. Fra åsene er det ofte god utsikt over gårdsbruk, skogteiger, jorder og kulturlandskapet omkring.

Et nett av løyper og stier fører til Sørmarka, Østmarka, Gaupesteinsmarka og til utfartshyttene. Vinterstid er Stallerudhytta, Sterkerud og Skeidarkollen meget godt besøkt.

Vår tur starter der riksvei 154 krysser riksvei 152 ved Ski skole. Vi følger lysløypa nordover til løypekrysset, og tar av mot Skeidarkollen. Løypa går over jorder og i lett skogsterreng frem til Stunner. Ta gjerne en avstikker opp på Stunneråsen, der det er fin utsikt.

Dersom du ønsker en rast nå, stikker du innom Skeidarkollen, hvor det er servering i helgene.

Løypa fra Skeidarkollen til Sterkerud går i vekslende, lett skogsterreng. Vi går først tilbake et stykke - samme vei som vi kom. Men litt etter Stunner er vi i nye spor, og fortsetter til Eikjol og Sterkerud. Speiderhytta her er oppført på tomta til den tidligere husmannsplassen Sterkerud under gården Langhus.

Fra Sterkerud følger vi løypa over Mørkåsen til Langhus og videre i lysløypa tilbake til Ski skole. Turen går i vekslende terreng - forbi gårdsbruk, over jorder og i kulturlandskap, gjennom skog og opp på åser, avbrutt av gårdsveier og kjøreveier.

God tur!

Slik reiser du til og fra Ski

Nr Navn Fra Til Prepp Lengde i km
216 Ski - Skeidarkollen Ski Skeidarkollen 07.03.2016 6.1