Einafjorden og Helgedalen

Strålende utsikt over Einafjorden

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 19.07.2013

Gjøvik, Toten og Land

En sykkeltur rundt Einafjorden er en flott opplevelse. Det åpne og vennlige landskapet er innbydende og attraktivt for syklister. Den turen skal vi ta - men vi dropper et par kilometer langs riksvei 4 helt i sørøst for å få med oss en smak av Totenåsen og Helgedalen også.

Utgangspunktet er Eina, nærmere bestemt krysset mellom Storgata og Hågårvegen - litt sør for Eina stasjon. Vi sykler sørover gjennom Storgata og tar så til høyre, inn i Parkvegen. Veien går snart over til å bli en ren gang- og sykkelvei langs riksvei 4.

Etter hvert kommer vi ut i åpent og frodig kulturlandskap, med utsikt mot Einafjorden. Vi passerer Blili, og fortsetter mot Eina kirke. En drøy kilometer senere er vi framme ved Mjørlund. Store gårder preger landskapet i skråningen ned mot vannet, og hele veien sørover kan vi nyte den vakre utsikten. På motsatt side ser vi traktene vi skal sykle gjennom på vei hjem igjen.

Strekningen sør for Eina kirke har bare delvis gang- og sykkelvei. Så vær OBS når du sykler her, for det er en god del trafikk på riksvei 4. Men ved Teiterud tar vi farvel med hovedveien over Toten. 2 kilometer gjenstår til Einavoll, helt sør i Einafjorden, men vi prioriterer å ta en sving oppom Totenåsen og videre til Helgedalen. Langs denne traseen er det knappe 18 kilometer å sykle før vi er på Einavoll.

Turen går nå opp Teiterudbakken. Det er stigning i nesten 2 kilometer, og brattest i starten. Høydeforskjellen er vel 140 meter. På vei oppover blir utsikten mot Einafjorden bare bedre og bedre. Ca. 1,2 kilometer fra riksvei 4 passer vi på å holde til høyre når veien deler seg. Kulturlandskapet avløses nå av skog, og vi passerer en bom. Vel en kilometer etter bommen er det et veidele - her holder vi til venstre, og fortsetter innover åsen. Vi befinner oss nå i ytterkanten av Totenåsen, og i grenseland mellom Akershus og Oppland.

Veikrysset vi snart kommer til, ved Sauengmyrene, ligger i Vestre Toten, 140 meter fra Østre Toten grense og 300 meter fra Hurdal. Vi tar til høyre her, og etter en kilometer sykler vi inn i Gran. Det blir 2,2 kilometer der, før vi triller inn i Hurdal kommune. Størstedelen av denne veistrekningen går parallelt med kommune- og fylkesgrensen, som følger Brandelva her. På det minste er avstanden bare vel 100 meter. Brandelva har sine kilder her i traktene. Det er en elv som etter hvert forener seg med Lenaelva og renner ut i Mjøsa.

I krysset ved Brennelvhytta tar vi til høyre. 2,1 kilometer etter dette krysset, i en svak venstresving, tar vi så av fra skogsbilveien - til høyre. Og vi er tilbake i Gran. Herfra følger vi Totenåssstien nedover gjennom skogen - i ca. 400 meter. Stien er godt merket, og det er uproblematisk å ha sykkelen med seg her. Totenåsstien er blåmerket og går fra Lygna til Totenvika over Torsætra.

Vi kommer så inn på grusvei igjen, og triller videre ned i Helgedalen. Vi krysser setervollen på Søndre Helgedalsætra, og tar til høyre. Helgedalen er et stort og godt beiteområde. Store mengder sauer, storfe og hester beiter her. Det er derfor viktig at vi viser hensyn når vi sykler her!

Helgedalselva renner stille og rolig, nordover, gjennom dalen. Vi følger den - passerer Midtre Helgedalssætra og Nordre Helgedalsætra - og tar etter hvert farvel med dette frodige dalføret. Vi følger riksvei 4 ned til Einavoll, og tar vil venstre. Dermed har vi nærkontakt med Einafjorden igjen. Og vi er tilbake i Vestre Toten.

Siste del av turen går på landeveien på vestsiden av Einafjorden. Denne veien er lite trafikkert og svært innbydende å sykle. Den følger terrengets naturlige formasjoner gjennom kulturlandskapet, og gjør denne turens siste etappe til en ekstra fin opplevelse.