Til Totenåsen fra vest

Turinformasjon

Totenåsen

Beskrivelse

Vest for Totenåsen ligger Lund - og det er ikke lange veien å sykle før du er inne på åsen! Vel 3 kilometer - og så er du der. Vi skal inn til den idylliske Lønsjøen, ned den bratte lia mot Jenssætra, og derfra strake veien nordover til Vesterås og Lena, før vi vender hjem igjen via Narum bru og Dal. Det blir en variert og fin tur.

I løpet av den første mila skal vi opp fra ca. 400 til vel 600 meters høyde. Utgangspunktet er krysset mellom fylkesvei 244 (Kolbulinna) og Dystlinna. Vi sykler oppover sistnevnte vei, og nyter utsikten tilbake mot Totens vidstrakte kulturlandskap. Ved "klyngetunet" på Dyste-gårdene står det igjen et steinalter etter en gammel middelalderkirke bygget på 1100-tallet, og revet i 1780-åra (alteret ses fra veien). Pilegrimsleden Oslo-Nidaros krysser også her.

Ved Homla sag tar vi til høyre, opp Skjølåslinna (Holtenga). Etter en bakke på ca. 1,3 kilometer, deler veien seg, og vi fortsetter rett fram. Et nyttig områdekart passeres passeres ved Skjølås, og nå tar vi fatt på selve åsen. Her flater terrenget ut, og vi fortsetter innover gjennom skogen.

På ganske flat vei kommer vi etter hvert fram til Lønsjøen. Vi ser den bare så vidt nå, men om ikke lenge skal vi få betydelig mer "nærkontakt". I veidelet - ca. 10 kilometer fra Lund - tar vi til venstre, og runder snart sørenden av Lønsjøen. Straks dukker det opp et flott sted hvor vi kan raste. Tett inntil vannet er det nemlig bygd en platting der det er satt opp benker og bord. Her er det fin utsikt over det idylliske vannet.

Vi er nå på vei østover, og neste vann er Bergsjøen. Den er betydelig større enn Lønsjøen, og mens vi hele tiden har "visuell kontakt" med vannet, skal vi suksessivt tråkke oss opp til nærmere 670 meters høyde. Det er lange, fine bakker, ingen bratte kneiker. Ca. 3,8 kilometer etter krysset ved Lønsjøen, deler veien seg, og her tar til venstre.

Vel oppe - på turens høyeste punkt - har vi strålende utsikt tilbake mot Bergsjøen og videre vestover. Og bare noen meter senere åpner det seg et veldig panorama i motsatt retning. Man tenker jo gjerne på Totenåsen som et område med runde, myke åser. Slik er det også - men ikke bare det.

Fra dette utsiktspunktet ser vi mot øst, men først og fremst nordover mot de høyeste delene av åsen, som ligger over 800 meter over havet. Og så ser vi rett ned i et dypt dalføre som skjærer seg ned i landskapet.

Fra høyeste punkt skal vi ganske nøyaktig 245 høydemeter ned, og lar det stå til nedover svingene. Vel nede, krysser vi Vårsjøbekken, passerer et veidele like etterpå, og kommer så fram til Vesteråsvegen, som går både mot sør og nord. Vi skal nordover, og tar til venstre.

Etter alle nedoverbakkene er vi rustet for litt "motgang", og har framfor oss 3 kilometer i stort sett jevn stigning - fra rundt 440 og opp til 500 meters høyde i krysset ved Vesterås. I den siste bakken får vi bygningene på Vesterås på venstre side. Dette er et tidligere overnattings- og hvilested for tømmerkjørere. I dag leies stedet ut. Ett av husene brukes som selvbetjeningshytte for DNT.

I Vesterås-krysset sykler vi rett fram. Vi skal bare litt til opp - vi merker det knapt - før vi så begynner på "nedstigningen" fra åsen. Nå går det jevnt og trutt nedover gjennom Åsvegen, og ved Fredrikstad sag tar vi farvel med Totenåsen.

Vi er tilbake i Totens vakre kulturlandskap, passerer Lensbygda sportsklubb sitt idrettsanlegg, og holder til venstre ved Lindholm. Vi triller videre ned mot Lena, og får Lenaelva på venstre side ved Håjen.

Nå kan vi enten sykle den knappe kilometeren bort til Lena sentrum - og tilbake etter et besøk der. Eller vi kan ta til venstre her ved fossen med det samme - inn i Vømmølsvika.

For nå skal vi sette kursen tilbake mot Lund - og sykler videre i sørvestlig retning. I møtet med Narumsvegen tar vi til høyre - over Lenaelva på Narum bru. På høyre side ser vi Kolbu idrettsplass. Rett etter brua svinger vi så til venstre - og krysser dermed Bøvra. Disse to elvene møtes altså akkurat her - og Lenaelva renner videre mot Lena og Mjøsa.

Vi fortsetter turen gjennom Nyvegen, det blir ca. 1,3 kilometer med stigning, deler av strekningen på grusvei (2013), før vi tar til venstre ved Dal.

Nå følger vi Vestvegen sørover til Rud, og har flott utsikt hele veien. Vi tar til venstre i Lundbygutua, krysser Brandelva, og tråkker oss opp den korte bakken til fylkesvei 244 (Kolbulinna) og Lundby. Her tar vi til høyre, og da er det kun noen hundre meter igjen før vi er tilbake der vi startet.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Lund - Lønsjøen Lund Lønsjøen 10,1 km