Sørøst i Vestmarka

Bærumsmarka

Gradering:

Medium

Bli med på en flott tur i Vestmarkas sørøstre hjørne! Her får du sjansen til å sykle gjennom svært variert natur. Både tettsteder, naturlandskaper, skog, vann, markastuer og boligstrøk er ingredienser på denne vakre reisen, der du også får landemerket Skaugumsåsen i sikte flere ganger.

To av stedene denne turen går gjennom, er Sandvika og Asker sentrum. Begge er viktige trafikk- og kollektivknutepunkter, og det er togstasjonen på førstnevnte sted denne turen starter på.

Elvekryssing

Det første du gjør, er å sykle på veien over Rønne elv og fortsette videre langs Sandvikselva frem til Slependveien. Frem til hit har du syklet over elva tre ganger, og du har også syklet under E16. Herfra fortsetter du mot Bjørnegård skole, men rett før du kommer til den, tar du til venstre inn på gang- og sykkelvei. Da kommer du oppover til Gamle Tanumvei og senere til Tanumveien. Det er småhusbebyggelse som dominerer her, men snart får også jorder innpass i synsfeltet.

Via vakre Tanum kirke

Ta nå veien opp til Tanum kirke, en av Bærums to middelalderkirker. Her svinger du til venstre, innpå turvei. Den leder deg gjennom et smellvakkert kulturlandskap frem til Vestmarksveien, der du igjen får asfalt under dekkene frem til Vestmarksetra.

Nå blir det sykling på grusvei gjennom skogen, oppover mot serveringsstedet Furuholmen og videre sørover til et annet slikt - Gupu. Her er det fint å ta en pause før du tar fatt på utforkjøringen til Semsvannet, Askers tusenårssted. Du kommer til å sykle langs østsiden av dette vannet, der det er populært å bade. Mange prøver også fiskelykken her, ofte med godt resultat. På venstre side ev veien ruver Skaugumsåsen.

Åpningstider på alle markastuer finner du her.

Ned Kunstnerdalen

Vel ute av skogen og fremme ved utfartsparkeringen ved Sem gjestegård sykler du sørvestover til rundkjøringen i Solliveien. Veien til høyre går til Solli, men du sykler gjennom rundkjøringen og får en lett reise sørover Semsveien og inn mot Asker sentrum. Herfra tar du Kirkeveien (skarpt venstre) oppover mot Asker kirke og Jansløkka skole. Langs veien står Askekallene, trærne som Asker har i sitt kommunevåpen.

Snart forlater du Kirkeveien og sykler nedover Otto Valstads vei (ta av til høyre), som ligger i «Kunstnerdalen». Her finner du både Asker museum og Arne Garborgs hjem. Det er både småhusbebyggelse og noe kulturlandskap frem til Hvalstad, der du svinger nitti grader til venstre mot Torstad gård. Følg så turveien (grus) frem til du møter asfalten ved Nesbru.

Nede ved Nesbru tar du til venstre. Resten av turen videre mot Sandvika går på gang- og sykkelvei langs Billingstadsletta og Sandviksveien, og det er helt fritt for bakker her.