Rundtur fra Ås

28,8 km

Område:

Follomarka

Nordover fra Ås, en runde i Nøstvedtmarka, og så tilbake via Vinterbro og Vassum. Slik er denne sykkelturen i et nøtteskall - asfalt og løypetrasé, store gårder og tettbebyggelse. Variasjonen er stor.

Strekningen fra Ås til Ski er første etappe - fra stasjon til stasjon. Vi sykler nordover langs jernbanelinja, så krysser vi denne og fortsetter på turvei i skogen. Etter hvert krysses E18, og så slår vi følge med riksvei 152. Det er egen sykkeltrasé hele veien fra Ås til Ski.

Fra Ski stasjon sykler vi først rett vestover, og etter noen hundre meter svinger vi inn på Lysneveien. Der veien slutter, fortsetter turveien inn i Nøstvedtmarka. Dette er et flott turområde, med et stort nett av turveier og stier. Det er også mange kulturminner her. Ved Hebekk er det satt opp skilt og plakater som informerer og viser vei. Og på vei gjennom skogen vil vi passere mange oppslag som presenterer steder som er verdt å legge merke til.

Vi skal inn til Stuene, en tidligere husmannsplass som ligger et stykke nord i området. Ved Hauglandsbråten sykler vi langs et gammelt gjerde av stein. Slike gjerder ble brukt flere steder i Nøstvedtmarka for å markere hvilket område husmannen kunne bruke.

Etter å ha tatt oss fram gjennom konglomeratet av stier og veier (det er lurt å ta med en utskrift av kartet!) kommer vi fram til gården Stuene, og tar til høyre, ned til Nordre Stuene. Dette er et fint sted å raste. Her er det benker og bord og god utsikt nordover mot Oppegård. Stuene er kjent som et populært samlingssted vinterstid, når Nordby-speiderne har servering her.

På turen gjennom Nøstvedtmarka har vi for det meste syklet delvis på grus, delvis på jord og delvis på tilgrodd vei. Nå skal vi bare ned en sti (ca 300 meter), og så er det grusvei videre til Tusenfryd. Etter stien tar vi til høyre, og så til venstre igjen. Straks sykler vi inn på den storslåtte Nøstvedt gård, der det er funnet steinalderbosetninger fra tiden helt tilbake til 4.000-5.000 år f.Kr.

Snart triller vi i behagelig nedoverbakke mot Tusenfryd. Asfaltmastodonten E18 og E6 framstår som en uovervinnelig sperre, men ved hjelp av en undergang kommer vi oss velberget ut på den andre siden. I betryggende avstand til trafikken sykler vi på gang- og sykkelvei til Vinterbro, og fortsetter strake veien til sjøluft og strandliv ved Bunnefjorden. I hvert fall er det en bitte liten strand ved Nesset, et sted hvor det er fint å raste.

Vi har ca 1,2 kilometer framfor oss langs fjorden, og fra krysset der veien tar av til Nesoddtangen, kan vi se like inn til Oslo. Vi fortsetter langs riksvei 156, passerer E6 nok en gang (ved Nordbytunnelen) og kommer fram til Årungen ved Vassum.

Herfra har vi ganske nøyaktig seks kilometer igjen å sykle - vi holder oss på østsiden av vannet, tråkker opp mot Ås kirke, og fortsetter via Meierikrysset tilbake til start.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Ås - Ski Ås Ski 8 km