Utenom allfarvei

En dukkert i Tussetjern

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 26.07.2009

Sørmarka

Mest på grus og sti, gjennom skogen, langt fra folk. Vi skal sykle litt utenom allfarvei på denne turen. Men vi starter og slutter i tettbebyggelsen på Siggerud.

Krysset mellom Vevelstadvegen og Gamle Siggerudveg er utgangspunktet, og vi sykler først vestover langs idrettsplassen. Ca 850 meter fra krysset tar vi til venstre, og dermed er vi inne på grusvei. Oksrudbakken venter, med en stigning på rundt 35 meter i løpet av rundt 300 meter. Vi møter Vevelstadvegen igjen litt senere - krysser veien, og sykler videre på fin grusvei til Kloppa.

Dette er et friluftsområde hvor det er fint å ta seg en pause. Det er benker og bord her, og en gapahuk. En liten badebrygge er også til disposisjon, ved nordenden av Assuren. Vi tar til venstre i krysset, og sykler opp bakken - krysser E6 og er straks framme ved Fløysbonn. Før låven legger vi kursen sørover, i fin løypetrase gjennom skogen. Nå venter asfaltvei langs golfbanene på Greverud, men etter å ha syklet i både den nye og den gamle Skiveien, og "dukket" under til østsiden av E6, er vi plutselig litt utenfor allfarvei igjen.

Opp til venstre går nemlig den koselige Tussestien, og ganske straks er vi framme ved Tussetjern. Her er det fint å bade. Det er lite eller intet som minner om at vi befinner oss like i nærheten av store boligområder.

Men vi må nok innom "sivilisasjonen" igjen - og etter å ha syklet gjennom et boligfelt, passerer vi Vevelstad stasjon og tar til høyre, forbi et idyllisk tjern og fram til Langhus. Vi krysser veien ved stasjonen, og sykler innover på Bøhlervegen, gjennom frodig kulturlandskap, til Rud.

Karlsrud er siste gård, og så bærer det inn i skogen igjen. Det idylliske Karlsrudtjern byr på nye bademuligheter, og så er det sti fram til vi atter kommer fram til "bebodde" områder. Noen hundre meter på Siggerudveien venter, men ved Bru, helt nord i Langen, forlater vi "den brede vei", for å benytte grusvei og sti gjennom skogen til Brusaga. Og dermed er vi straks på Siggerud igjen.