Nordover til Vangen

Vangen

Foto: Tom Stensaker, 19.05.2008

Østmarka

Vangen er Skiforeningen sin storstue i den sørlige delen av Østmarka. Vi skal dit - fra Østmarkas sørligste punkt, Ytre Enebakk.

Asfalt først, deretter skogsbilvei og så litt trillesti - før det igjen er grus fram til Vangen. Slik er "underlaget". Og terrenget er temmelig flatt - bare to strekninger har stigning som er verdt å nevne: Mellom Fjell og Bysetermosan (jevn, svak stigning i to kilometer) og helt på slutten - bakkene opp til Vangen.

Vi starter ved Tangen bru og sykler langs riksvei 155 gjennom tettbebyggelsen og langs Vågvann. Der vannet slutter, er det også slutt på asfaltert vei. Her svinger vi inn på skogsbilveien mot Durud.

Vi kommer fram til parkeringsplassen der, og fortsetter mot høyre. Snart tar vi inn på Bindingsveien. Langs Bindingsvann får vi et parti med trillesti før det igjen er grus under dekkene.

Fram til nå har vi holdt oss langs Østmarkas randsone. Og selv om vi har forlatt riksveien, er den ikke så langt unna. Men fra Fjell skal vi nå innover i området - til Bysetermosan. Og herfra skal vi enda mer innover - og dessuten oppover. Etter en del tråkk på lavere gir er vi framme ved Vangen. Her er det mat og drikke å få kjøpt.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Ytre Enebakk - Durud Ytre Enebakk Durud 5,3 km