Bjørnsjøhelvete

Dette er sted nummer 607 i Markadatabasen i område Nordmarka syd - beliggende 305 moh. Stedet er av type Generelt stedsnavn.

Steder i nærheten :

Oversiktskart

Bjørnsjøhelvete er navnet på et parti langs Bjørnsjøelva, omtrent midtveis mellom Bjørnsjøen og Skjærsjøen. Her er elva er på sitt aller smaleste, og i tidligere tider hadde tømmerfløterne store problemer med tømmer som satte seg fast her. Derav navnet. En hengebru gjør det mulig å passere ”Helvete” uten å havne i strykene.

Kommer du på sykkel, er det enklest å gå til fots fra krysset sørøst for Storhaugen, dvs. der veien fra Skjærsjøen møter veien fra Rottungen. Da kommer du straks ned på en blåmerket sti. Befinner du deg på Bjørnholt, er det enklest å følge samme blåmerkede sti til fots sørover til Bjørnsjøhelvete. Stien fra Bjørnholt starter bak låven.

Printvennlig versjon Printvennlig versjon uten bilder Printvennlig versjon uten bilder i Word format Tips om dette stedet Finn sted(er) med navn som starter med