Ringkollen - Borgersetra - Vassendvika - Løvlia

Løype 228 Ringkollen Løvlia Område Krokskogen
Lengde 12.5 km Normal preppetype Klassisk Siste preppetype Klassisk
Preppestatus Ikke preparert Sist preparert 11.04.2014 Siste føremelding 22.12.2014 07:53
Prepareres av Skiforeningen [ Info ]
Alle løyper i Krokskogen

21.12.14: Mandag 22. desember mellom kl. 16 og 18 flyttes Markadatabasen med alle underliggende tjenester fra et driftsmijø til et annet. Alle tjenester vil enten være utilgjengelig eller ustabile i denne perioden, f.eks. føremelding og turplanlegger.

Eventuelle spørsmål kan rettes til marka@skiforeningen.no.

Oversiktskart

Klikk "Vis stort kart" for å se stort kart.

Skibussen sørger for transport fram til Ringkollen dersom du planlegger dagstur herfra til f.eks. Skansebakken i Sørkedalen. Løypa er en av tre hovedløyper fra Ringkollen til Løvlia - de andre går via Damtjern (løype 227) og via Storflåtan dam (løype 97).

Løypa går ut fra parkeringsplassen (ved oppslagstavla), der Skibussen parkerer. Vi tar til venstre, opp gjennom småskogen til Kolltjern. Her går løype 390 østover til Øyangen. Men vår løype dreier til høyre og sødover. Videre i flott, åpent terreng forbi Femputtene og til et løypekryss på en stor myr. Her tar en scooterkjørt naturløype av til venstre (løype 229), men vi fortsetter rett fram i det samme flotte terrenget med både små utforbakker og små oppoverbakker.

Etter hvert passeres løypas høyeste punkt (ca. 660 moh.) like ved Borgersetra, der det er bra utsyn vestover utover Ringerike. Selve utsiktspunktet kommer du til ved å ta en liten avstikker fra løypa (merket).

Nå bærer det utfor en bakke og ned på et løypekryss der løype 237 går østover mot Vambutjerna og Spålen-området. Løype 227 går til høyre, ned til Langtjern. Men vi fortsetter rett fram i slake utforbakker ned på stor myr ved Høgåsen der Høgåsveien kommer inn fra høyre.

Videre utfor lia i lange og morsomme utforkjøringer ned mot Vassendvika i Storflåtan. Et stykke ned i bakken kommer det inn en løype fra venstre fra Vambutjerna som er en del av Treningsrunden på Ringkollen.

Vel nede ved Vassendvika passeres bilveien, og det begynner en ganske lang, men relativt slak stigning opp mot Lauvliflaka. På veien opp krysser løypa Sandviksveien. Når du når toppen, kommer du til et løypekryss. Der kommer løype 1213 fra Gagnumseter inn fra venstre. Det gjør også løype 69 fra Storflåtan.

Terrenget oppe på toppen er åpent og myrete, og spesielt innbydende til rasting på solrike ettervinterdager. Ca. 1 km før Løvlia passeres rasteplassen for Skiforeningens måneskinnstur på Krokskogen på høyre side.

På Løvlia er det mat og drikke å få kjøpt. Dette er et knutepunkt, med løyper videre mot bl.a. Gagnumseter i løype 1212 eller iløype 1212. Løype 335 går mot Kampevaddammen og By i Lommedalen mens Grenaderløypa sørover går i retning Fjellsetra (løype 1220).

Løyper til og fra Ringkollen

Løyper til og fra Løvlia

Denne løypa er en del av følgende tur(er)

Klikk turnavnet for å se på informasjon om turene!

Printvennlig versjon med bilder Printvennlig versjon uten bilder Printvennlig versjon uten bilder i Word format Tips om denne løypa Finn løype(r) med navn som inneholder