Eidsvoll - Hestdalen - Habberstad

Eidsvoll - Nes

Sykkelruta starter i krysset ved Eidsvoll rådhus. Herfra sykler vi bort til rundkjøringen, og tar til venstre på Odalsvegen (Fv 181).

De første tre kilometerne er det stigning, med noen flate partier innimellom. Men det er ikke snakk om mer enn rundt 85 høydemeter. Det er ikke gang- og sykkelvei her, men veien er ikke spesielt sterkt trafikkert. Likevel er det greit å være OBS på at hastighetsnivået generelt er i overkant av fartsgrensene på denne strekningen.

Etter 800 meter deler veien seg, og her følger vi Odalsvegen mot venstre. En kilometer senere går Østsidavegen (Fv 177) inn til venstre. Den er det mulig å ta nordover til Skovseth og så evt. ta "snarveien" tilbake til Eidsvoll rådhus.

Men vi holder oss på Odalsvegen, og sykler videre østover gjennom frodig og fint kulturlandskap. Når oppoverbakkene er tilbakelagt går det litt nedover, før veien så flater ut. Rute 533 fortsetter rett fram mot Jønsjøen, med forbindelse videre til Gullverket og Utsjøen.

Vi tar derimot til venstre her - 3,6 km fra start. Nå legges kursen nordover, vi passerer bommen ved Vidtjennet og kommer fram til Fløyta, et fint sted å bade. Fiskemuligheter er det også - f.eks. dersom man følger en sti til høyre der hvor veien møter Fløyta (følg stien til den nordvendte odden).

Nord for Fløyta blir det stigning, og grusveien går over i traktorvei av varierende kvalitet. Likevel er det helt greit å sykle her. Etter å ha sykla nordvestover gjennom Hestdalen, ender veien i en sti over til grusveien som går ned til Habberstad. Der er veien stengt med grind om sommeren, og det er viktig å huske å lukke den etter at man har kommet gjennom (slik man alltid må passe på når man ferdes ute i naturen).

Vi kommer inn på Østsidavegen - og tar vi til venstre her, kan vi komme tilbake til utgangspunktet via Skovseth (rute 527). Svinger vi til høyre, kan vi følge rute 529 til Holt.