Mariholtet - Losby

Område: Østmarka
Lengde: 9.2 km

Oversiktskart

Til Mariholtet kommer du bl.a. fra Ellingsrud (rute 155) og Sleppa ved Nøklevann (rute 450). Losby ligger rett øst for Mariholtet, men vi skal først mot sør, og så nordover.

Vi krysser demingen like sør for Mariholtet, og får panoramautsikt over Nord-Elvåga, i begge retninger. Demningen ble bygd i 1947, og skiller den delen av vannet som er drikkevannskilde (sør for demningen), og den delen der bading og rasting er tillatt (kalles Fri-Elvåga).

Veien stiger noe, og etter første sving kommer vi til et kryss der vi skal holde til venstre, opp en enda brattere bakke. Til høyre går rute 169 mot Deledalen. Når veien så svinger til venstre og flater ut, har vi bak oss en stigning på ca 75 høydemeter i løpet av knapt en kilometer.

I neste kryss skal vi til høyre, og nå består fortsettelsen av en god del nedoverbakker. Vi holder til venstre i neste kryss, og om ikke lenge, er vi nede ved Knuttjern. Her svinger veien til venstre, og etter litt ”motgang”, går det mye nedover.

Vi kommer ut av skogen ved Vestereng, tar til venstre ved Hauger gård, inn på den asfalterte Haugerveien, som vi følger fram til vi treffer hovedveien mot Losby. Nå gjenstår 2,8 kilometer. Fra besøksgården på Losby går flere sykkelruter videre innover i Østmarka: mot Bjønnebete (rute 216), Skålsjøen (rute 173), Setertjernstua (rute 217) og Djupdalen (rute 206). Du kan også komme helt sør til Vangen herfra (rute 327). Både Rute 278 og Rute 389 går i retning nord - til Sørlihavna.

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km