Sykkelruta Tverrelva - Frøshaug

Lengde 3.2 km Type rute Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé
Alle sykkelruter i Krokskogen

Oversiktskart

Kartet over er bare et oversiktskart, klikk knappen "Vis stort kart" for å se kartet i eget vindu.

Fra ca 260 til rundt 450 meter over havet - det er en bra utfordring for muskulaturen å sykle oppover lia fra krysset ved elvemøtet mellom Lomma og Tverrelva.

Du starter med å krysse Lomma, og så holder du til venstre i første kryss. I det neste tar du skarpt til høyre. Og da er allerede "klatringen" i gang. Det er temmelig jevn stigning oppover på skogsbilveien, som er ca 2,2 kilometer lang. Høydeforskjellen rundt 165 høydemeter.

Når veien flater ut, er den straks slutt, og da fortsetter du på sti som går mot høyre. Dvs. - det er mer en skiløypetrase enn en tydelig sti du følger. Vær oppmerksom på at en del av denne strekningen går gjennom et myrområde, og det er ikke helt problemfritt å komme seg over her hvis det er vått i Marka. Det kan til tider være svært bløtt. Men det kan hjelpe å gå litt inn i skogen på sidene av traseen, for der kan det være noe mindre vått.

Etter at du har krysset Helvetesmyra nærmer du deg tørrere land, og den siste halve kilometeren er helt fin. Terrenget fra skogsbilveien og hit er ganske flatt, bortsett fra litt stigning i starten og nedoverbakke på slutten.

Ved Frøshaug kommer du inn på Gamle Ringeriksvei, eller Kongeveien (rute 167), og kan fortsette sykkelturen mot Guriby eller Kleivstua.

Ruter til og fra Tverrelva

Ruter til og fra Frøshaug

Printvennlig versjon Printvennlig versjon uten bilder Tips om denne sykkelruta Finn sykkelrute(r) med navn som inneholder