Sykkelruta Mariholtet - Haukåsen

Lengde 2.3 km Type rute Skogsbilvei/turvei
Alle sykkelruter i Østmarka

Oversiktskart

Kartet over er bare et oversiktskart, klikk knappen "Vis stort kart" for å se kartet i eget vindu.

Til Mariholtet kommer du bl.a. fra Ellingsrud (rute 155), Ekerud (rute 277) og Losby (rute 274). Du sykler først vestover, men et kort stykke fra Mariholtet deler veien seg. Rute 450 går over til Sleppa ved Nøklevann, mens vår rute går mot høyre.

Stigningen er allerede i gang, og mer blir det - først opp til Mariholtputten. Her flater veien ut, men bare for en liten stund. Den mest utfordrende bakken venter nemlig like etter vannet. Etter å ha klatret en god stund på lave gir, er det slutt på motbakkene - før det så kommer en liten kneik helt på tampen.

Fra Mariholtet på 196 meter over havet er du nå kommet opp til det nest høyeste punktet i den vestre delen av Østmarka (Puttåsen er seks meter høyere).

Haukåsen ligger på 357 meter, og har et ”landemerke” som er godt synlig fra byen, nemlig en radarstasjon med antenne inni en kuppel.

Ruter til og fra Mariholtet

Ruter til og fra Haukåsen

Denne ruta er en del av følgende tur(er)

Klikk turnavnet for å se på informasjon om turene!

Printvennlig versjon Printvennlig versjon uten bilder Tips om denne sykkelruta Finn sykkelrute(r) med navn som inneholder