Sykkelruta Mariholtet - Deledalen

Lengde 3.7 km Type rute Skogsbilvei/turvei
Alle sykkelruter i Østmarka

Oversiktskart

Kartet over er bare et oversiktskart, klikk knappen "Vis stort kart" for å se kartet i eget vindu.

Til Mariholtet kommer du bl.a. fra Ellingsrud (rute 155) og Sleppa ved Nøklevann (rute 450). Veien til Deledalen går rett sørover langs østsiden av Nord-Elvåga.

Den første panoramautsikten over vannet får du etter bare noen få minutter, når du kommer til demningen like sør for Mariholtet. Demningen ble bygd i 1947, og skiller den delen av vannet som er drikkevannskilde (sør for demningen), og den delen der bading og rasting er tillatt (kalles Fri-Elvåga). Når du sykler over demningen, ser du vannet i begge retninger.

Rett etter demningen stiger veien noe, du holder til høyre i første kryss (her går rute 274 mot Losby), og fortsetter i småkupert terreng. I et parti fra Skilledalen er avstanden til vannet noe større, før du det så går nedover mot Elvåga (196 meter over havet) igjen.

Straks er du framme i Deledalen, og der er det slutt på skogsbilveien. Herfra går det sti ned til vannet, og videre rundt sørenden av Elvåga.

Ruter til og fra Mariholtet

Ruter til og fra Deledalen

Denne ruta er en del av følgende tur(er)

Klikk turnavnet for å se på informasjon om turene!

Printvennlig versjon Printvennlig versjon uten bilder Tips om denne sykkelruta Finn sykkelrute(r) med navn som inneholder