Totenåsen

Område nr

Avgrensning

Området er avgrenset av Mjøsa i øst, grensen mot Hurdal og Feiring i sør og Einafjorden sør for Mjørlund i vest. Lund, Kolbu, Lena og Skreia danner områdets nordlige grenser.

Turkart med løyper og preppestatus på mobil - last ned Skiforeningens app iMarka

Oversiktskart

Siste 20 bilder

Totenåsen er et velkjent og populært turområde helt sørøst på Toten. Fra det flate og åpne landskapet ved Einafjorden stiger terrenget østover - helt opp til over 800 meters høyde. Det veksler mellom myke, skogkledde åser og bratte lier som kan utfordre en hver syklist, skiløper eller turgåer. Torsæterkampen, med sine 841 moh., er Totenåsens høyeste punkt.

Området kalles ofte "Oslos nærmeste villmark". Det er et eldorado for turinteresserte. Her kan man gå på ski i 820 meters høyde. Man kan sykle mil eller mil på det store nettet av skogsbilveier og man kan gå timevis på fottur uten å treffe et eneste menneske. Her kan man utvilsomt få "alene i villmarka-følelsen".

Totenåsen er kjent for stabilt og godt skiføre, og et meget variert og omfattende nett av løyper. Utenom skisesongen preges området av beitedrift og mange fine fiskevann. Totenåsstien (blåmerket) mellom Lygna og Totenvika krysser åsen.

Den selvbetjente DNT-hytta Vesterås byr på overnatting, mens Torsætra er et tradisjonsrikt serveringssted som har åpent hele året. Rausteinshytta har åpent i skisesongen. Både Torsætra og Vesterås har i tidligere tider vært brukt som hvile- og overnattingssted for skogsarbeidere ("kvilestelle").

Størstedelen av Totenåsen ligger i Østre Toten kommune.

Løypepreparering

Ansvarlig:

Totenåsløyper AS og Kolbukameratene preparerer løypene du finner her i Markadatabasen.

Totenåsen i Markadatabasen

Se en liste over registrerte steder i Totenåsen steder i dette området (tekst, bilder, kart) - velg Innfallsport for å se en liste med fine startsteder
Se en liste over stuer i Totenåsen stuer i dette området (tekst, bilder, kart)
Se en liste over registrerte stemplingssteder til Distansemerket i Totenåsen stemplingssteder til Distansemerket i dette området (tekst, bilder, kart)
Se en liste over registrerte sykkelruter i Totenåsen sykkelruter i dette området (tekst, bilder, kart).
Se en liste over alle registrerte turforslag i Totenåsen alle turforslag i dette området (tekst, bilder, kart) - se sykkelturer - se skiturer
Se på bilder fra dette området bilder fra dette området.
Liste over løyper i dette området løyper det gis føremelding for i dette området (tekst, bilder, kart).
Siste føremelding for Totenåsen siste føremelding for Totenåsen og vist på topografisk kart (Geodata)
Printvennlig versjon Tips en du kjenner om dette området ©
Send et tips fra Skiforeningens nettsted