Nesoddmarka

Område nr

Avgrensning

Nesodden er halvøya som får Oslofjorden til å bøye seg øverst. Nesoddmarka starter ved Flaskebekk og Berger i nord og vider seg gradvis ut mot sør helt til Havsjødalen i Frogn. Gjennom hele dette området finner du turstier og godt preparerte skiløyper. I tillegg har Nesodden en godt opparbeidet kyststi langs Bunnefjorden og litt langs Oslofjorden.

Turkart med løyper og preppestatus på mobil - last ned Skiforeningens app iMarka

Oversiktskart

Siste 20 bilder

I nord er Nesoddmarka smal og innrammet av tettbebyggelse. Denne delen av marka er turterreng for mange tusen nesoddinger både sommer og vinter. Her er det et velutviklet nett av stier og lysløyper. Mange starter turen fra Berger, Bjørnemyr eller Alværn. To gård midt inne i Nesoddmarka er et populært turmål i rimelig gangavstand og med vaffelsalg på søndager.

Lenger sør er Nesoddmarka preget av landbruk, med blide kulturlandskap , skiløyper på jordene og store skogsområder der du kan gå langt uten å møte folk. Også denne delen av Nesoddmarka er lett tilgjengelig. Du kan starte fra Nesodden kirke, Jaer eller Hasle på østsiden. Eller du kan prøve deg fra Fjell, Svestad gård og Myklerud. Speiderhytta på Tjernsbråtan er ofte betjent i skisesongen.

Løypepreparering

Ansvarlig:

Nesodden kommune preparerer løypene i Nesoddmarka med stormaskin.

Nesoddmarka i Markadatabasen

Se en liste over registrerte steder i Nesoddmarka steder i dette området (tekst, bilder, kart) - velg Innfallsport for å se en liste med fine startsteder
Se en liste over stuer i Nesoddmarka stuer i dette området (tekst, bilder, kart)
Se en liste over registrerte stemplingssteder til Distansemerket i Nesoddmarka stemplingssteder til Distansemerket i dette området (tekst, bilder, kart)
Se en liste over registrerte sykkelruter i Nesoddmarka sykkelruter i dette området (tekst, bilder, kart).
Se en liste over alle registrerte turforslag i Nesoddmarka alle turforslag i dette området (tekst, bilder, kart) - se sykkelturer - se skiturer
Se på bilder fra dette området bilder fra dette området.
Liste over løyper i dette området løyper det gis føremelding for i dette området (tekst, bilder, kart).
Siste føremelding for Nesoddmarka siste føremelding for Nesoddmarka og vist på topografisk kart (Geodata)
Printvennlig versjon Tips en du kjenner om dette området ©
Send et tips fra Skiforeningens nettsted