Velkommen til Skiforeningens Markadatabase! Databasen er full av informasjon om Oslomarka, Mossemarka, Follomarka, Nesoddmarka, Hurummarka, Hadelandsåsene, Gjøvik, Toten, Land, Nannestad, Hurdal, Nes og Eidsvoll - alt er knyttet sammen på kryss og tvers - og vi håper du har glede og nytte av det du finner. Oppdatert informasjon om Markadatabasen finner du her.

Markadatabasen er eiet og drevet av Skiforeningen, men svært mye av innholdet blir til og vedlikeholdes på dugnadsbasis av frivillige, ikke minst bildene - som du ser de siste av i billedgalleriet over. Kanskje du også har noe å bidra med?

Innholdet i databasen brukes på en rekke nettjenester i regi av Skiforeningen, Skiforeningens daglige føremelding i skisesongen er den mest omfattende tjenesten her. Men innhold leveres også til eksterne nettsteder der det kan integreres sømløst i tjenester der. Flere aviser og nettportaler mottar innhold fra Markadatabasen. Ta kontakt hvis du er interessert i å bruke innhold på denne måten.

Innholdet i Markadatabasen

OMRÅDER
De ulike delene av Områdene i Markadatabasen presenteres ett for ett. Herfra kan du klikke deg videre til alt i basen som har tilknytning til de enkelte områdene (alle steder, bilder, løyper etc.).

STEDER
Lær mer om en rekke kjente og mindre kjente steder i Marka! Stedene presenteres i tekst og bilder, du finner kartposisjon og full oversikt over løyper og sykkelruter som har tilknytning til stedet.

BILDER
Marka er vakker, til alle årets tider. Takket være dere som ferdes i Marka - og har kamera med - kan vi presentere over sommer- og vinterbilder fra alle deler av Marka. Du kan sortere i ulike kategorier, og søke i fritekst.

LØYPER
Du kjenner kanskje skiløypene i Marka slik de presenteres på Skiforeningens løypekart på nett og på papir. Her i Markadatabasen kan du se bilder fra løypene, og du kan klikke direkte fra løypebeskrivelsene til steder langs løypetraseen.

SKITURER
Kanskje du vil ta deg en lengre skitur i Marka? I basen finner du en rekke turforslag, sammen med oversiktskart for det området der du vil gå. Gjør deg kjent med stedene på forhånd, så har du enda større utbytte av turen når du kommer ut "i felten"!

SYKKELRUTER
På et papirkart ser du hvor sykkelveien går - fra A til B. Her i Markadatabasen ser du i tillegg bilder som er tatt langs veien, og du kan klikke deg videre til steder som nevnes i beskrivelsen av strekningen. Det kan jo være greit å vite mer om området du skal sykle gjennom...

SYKKELTURER
Vi har satt sammen en del enkeltstrekninger, slik at de blir til sykkelturer av varierende lengde og vanskelighetsgrad. Kart, bilder og turbeskrivelser er selvsagt med. Turforslagene finnes forresten i utskriftsvennlig versjon, slik at det er praktisk og greit å ta dem med i sekken.

ANDRE TURER
Det er uten tvil mest av sykkel- og skiturer her i Markadatabasen. Men hva med en fisketur? Et par turforslag av det slaget finner du også.

UKENS TUR
Trenger du et tips om hvor turen kan gå? De fleste uker i året presenterer vi Ukens tur - et forslag til en fin tur i ett av de mange områdene Markadatabasen dekker. Her finner du beskrivelse, bilder, kart etc. Og husk - en "gammel" tur kan bli som ny, særlig om du ikke har tatt den før...

STEMPLINGSSTEDER TIL DISTANSEMERKET
Vi gir deg en detaljert oversikt over alle registrerte stemplingssteder til Distansemerket. Skiforeningen har satt opp mer enn 100 slike stemplingssteder på ulike steder i Marka. Fra vår oversikt finner du lett fram til det nøyaktige punktet der stemplingsboksene er plassert.