Prøv nye sykkelruter

32 nye sykkelruter og 10 nye turforslag ligger klar på Skiforeningens nettsider. Du rekker kanskje ikke å teste alle før sykkelsesongen er over, men kanskje noen av dem? Hvis ikke, kan du ta dem til våren. Det er moro å «utforske nytt land»!

Turområdene rundt oss er fulle av veier som er fine å sykle på. En rekke sykkeltraseer er tegnet inn på Skiforeningens sykkelkart på papir og på nett, et kart du også finner i mobilappen iMarka. Men mange kjenner likevel ikke til alle mulighetene, langt mindre har de utforsket dem. Hvert år siden 2004 har flere og flere av disse traseene også fått sin presentasjon i Markadatabasen, gjennom sykkelruter med beskrivelser, bilder og kart. En rekke av rutene er igjen «hektet sammen» til turforslag over kortere eller lengre strekninger. Samtidig er mange traseer, som ikke har vært med på kartet før, kommet inn.

Nå er 32 nye strekninger beskrevet, og 10 nye turforslag er på plass. Rutene går først og fremst i områder som bare har hatt noen få ruter tidligere. Markadatabasen presenterer ski- og sykkelmuligheter i 37 kommuner og fem fylker. De nye rutene gjør at hele dette store turområdet nå er svært godt dekket med ruter og turforslag.

Med den nye tilveksten, inneholder Markadatabasen nå 850 sykkelruter (4826 kilometer) og 251 turforslag for sykkel. Går du inn via turkartet, kan du klikke på traseene og få opp rutesidene derfra.

På rute/tursidene finner du også kjørerute og informasjon om kollektivtransport til de fleste startsteder (klikk på startstedet og velg Adkomstinfo).

I turplanleggeren, som er integrert i kartet, kan du også fritt komponere din egen tur. Der kan du sjekke distanse og høydeprofil etter hvert som du finner fram til den traseen du ønsker. Klikker du på traseene i kartet, får du opp info om enkeltstrekningene (rutene). Sjekk mulighetene her. Hele tilbudet er samlet på vår sykkelside www.skiforeningen.no/marka/sykkel/.

Nytt denne sesongen

• 32 nye sykkelruter på Hadeland og Feiringåsen.
  • 10 nye turforslag i Sørmarka, på Hadeland og i Gjøvikmarka/Vardalsåsen.
  • Seks av turforslagene er på Hadeland, tre av disse har Lygna som utgangspunkt, en starter på Jaren, og går innom Lygna. En starter på Gran, en på Brandbu.
  • En tur går rundt Gaupesteinmarka, en går fra Kolbotn via Kloppa og Myrer.
  • Turen fra Gjøvik stasjon går gjennom Gjøvikmarka og tilbake via Vardalsåsen, i en trase som ikke ligger veldig langt unna «Storrunden», en populær skitur i området.
  • Området mellom Viggadalen (der riksveg 4 går) og Randsfjorden har til nå hatt bare 4 sykkelruter i Markadatabasen. Nå er det laget 10 nye ruter i dette området, og dermed har Markadatabasen nå et sammenhengende nett av sykkelruter også på denne delen av Hadeland. Øståsen har hatt et omfattende rutenett lenge.
  • De fleste nye rutene er på Feiringåsen. Feiring har til nå hatt bare noen få sykkelruter – nordover og sørover langs Mjøsa, og en rute opp på åsen. Nå finner du hele 19 nye ruter her – over hele Feiringåsen, fra Vesle Byua i sør til Skomakartjennet i nord. Og derfra er det laget rute videre nordover gjennom Skreifjella, til Toten. To av rutene følger Høgdevegen, den gamle ferdselsvegen mellom Hurdal og Feiring, via Melbyhøgda.

Nye turforslag (10)

Nye sykkelruter (32)