Nye sykkelruter

Det er alltid spennende å sykle på steder der man ikke har vært før. Men hvor skal man sykle, og hvordan skal man finne fram? Skiforeningen vet råd. I Markadatabasen finner du kart og et stort nett av ruter. Også denne sesongen er flere nye sykkelvennlige strekninger presentert gjennom tekst, bilder og kart.

Skiforeningen tilrettelegger for sykling gjennom skilting, bygging av klopper osv. Medlemmene får sykkelkart på papir. Og Markadatabasen viser fram sykkelmulighetene gjennom nettet og mobilappen iMarka. Tilbudet består av 813 sykkelruter (4635 kilometer) og 241 turforslag, alle presentert med beskrivelser, bilder og kart med høydeprofil. Skiforeningens turkart, som viser sykkelruter om sommeren og skiløyper om vinteren, inneholder også en Turplanlegger der du fritt kan komponere din egen tur. Der kan du sjekke distanse og høydeprofil etter hvert som du finner fram til den traseen du vil velge. Sjekk mulighetene her.

Men så var det dette med å finne startstedet, da. Jo, det er lett, for i Markadatabasen finner du også kjørerute og informasjon om kollektivtransport til de fleste startsteder (klikk på startstedet på tursiden, og velg Adkomstinfo). Hele tilbudet er samlet på vår sykkelside www.skiforeningen.no/marka/sykkel/.

Nytt denne sesongen

• Rute fra Myrer til Kolbotn, går bl.a. på turveien som ble bygd for noen år siden (der også skiløypa går).
  • En alternativ trasé mellom Snippen og Sandermosen, vest for jernbanen. Kommer du f.eks. fra Movatn, har vi kartfestet og beskrevet to ulike ruter videre sørover fra Snippen.
  • Flere nye ruter i Gjøvik-området, bl.a. fra Gjøvik stasjon mot Vardalsåsen (rute til Skonhovd).
  • Ruter fra Gjøvik stasjon og opp i Gjøvikmarka, bl.a. til Eiktunet og Vardal kirke.
  • Rute fra Vardal kirke mot Linnerud på vestre del av Vardalsåsen, gir gode muligheter for rundturer.
  • Turforslag i flere områder.

Nye sykkelruter (10)

Turforslag (5)