Preparering til mai

Skisesongen strakk seg inn i mai også i år. 1. mai ble det preparert løyper både ved Mylla og på Bislingen i Nordmarka og på Nordåsen i Nannestad. Men antall kilometer med preppede løyper falt kraftig sammenlignet med forrige sesong. Mars var derimot et hyggelig unntak i sesongen 2015/2016.

Det hele startet mandag 16. november. Aller først ute med preppemaskinen var Mylla løypeforening, som kjørte opp løypa langs sørsiden av Mylla. Samme løype ble også kjørt om morgenen 1. mai. Det ble også kjørt spor opp til Bislingen. Omtrent samtidig var Nannestad og Bjerke løypekjørerlag i sving på Nordåsen. Sesongens aller siste løype med ferske spor ble løypa mellom Skjennumstjernet og Dalssætra på Nordåsen. Akkurat som i fjor. Men da var datoen 7. mai.

Færre kilometer enn i fjor

Gjennom føremeldingen er det denne sesongen registrert oppkjørt 59 498 kilometer med løyper. I fjorårets sesong ble det kjørt 71 184 kilometer. Det har med andre ord vært en nedgang på 11 686 kilometer i år. Sesongen 2013/2014 var tilsvarende tall 61 381 kilometer. Går vi tilbake 2012/2013-sesongen, ble det logget 83 536 kilometer i føremeldingen.

Statistikken for årets sesong viser at det ble registrert færre kilometer enn sist både i desember, januar, februar og april. I mars, derimot, var det et bra hopp oppover, med 22 926 kilometer preppet, mot 18 247 i forrige sesong. Årets mars-kjøring var faktisk den mest omfattende på ti år. Men det hører også med til historien at flere aktører har kommet med i føremeldingen i løpet av disse årene.

Varierende forhold

Etter at prepareringen kom i gang 16. november, fulgte Gjøvik kommune opp tre dager senere med løypene på Glæstadhøgda. Samme dag ble scooterløypa Veset-Sveum i Vardalsåsen, samt en tilstøtende løype kjørt opp av Breiskallen Sportsklubb. Dagen etter kunne Skiforeningen fortelle at produksjonen av kunstsnø var i gang i Sørkedalen og på Østre Greverud i Oppegård. Det var også snøproduksjon på Skullerud og i Holmenkollen nasjonalanlegg. Senere rapporterte føremeldingen om snøproduksjon bl.a. på Lygna, i Moss og på Berger på Nesodden. Den første løypa Skiforeningen preparerte denne sesongen, var Skileiken på Eidsletta 23. november.

Men mye mildvær skapte problemer. Julaften var preget av plussgrader, vind og regn. Men likevel, før året var omme, var det preparert løyper i områdene Kjekstadmarka, Vestmarka, Bærumsmarka, Nordmarka nord, Nordmarka syd, Romeriksåsene - Nannestad, Sørmarka, Nesoddmarka, Follomarka, Mossemarka, Hadelandsåsene, Gjøvik, Toten og Land samt Totenåsen.

Skikkelig snøfall på nyåret

Det nye året startet med kulde, men fortsatt var det for lite snø til «full preparering» av løypenettet. Men i januars første hele uke ble det forandring. Det begynte så smått på torsdag, og så kom søndagen med skikkelig snøfall. Og det fortsatte med flott vintervær. Etter en kald uke, med temperaturer ned i minus 20 flere steder, opprant «postkort-dagen», som Aftenposten valgte å kalle lørdag 16. januar. Utfarten var stor. Det ble preppet løyper i hele føremeldingens «dekningsområde».

Men stabiliteten var det så som så med. I helgen som markerte overgangen til februar, var status slik: Fantastisk føre i helgen, riktig nok litt isete i lavere strøk, men knallforhold mer innover i Marka. Men onsdagen før helgen, striregnet det i hovedstaden. Fredagen bød på regnbyger og vind også i høyere strøk, men så kom altså helgen med lavere temperatur og knallvær. Men neste helg ble regnfull. Holmenkollen Skifestival foregikk for det meste i tåke. Midt i måneden kom kulden tilbake, og etter fresing og prepping ble det kjempebra forhold svært mange steder. Etter hvert kom det bra påfyll av snø, også.

Vinterferien fikk en god start. Rundt 600 av Markadatabasens ca. 1300 løyper ble preparert i løpet av helgen, fra lavtliggende Hurummarka, Nesodden og Follomarka i sør, via hele Oslomarka, til Hurdal, Nannestad, Hadeland, Eidsvoll, Toten, Søndre Land og Gjøvik i nord. Det ble en fantastisk uke.

Rekordbra mars

Første lørdagen i mars registrerte føremeldingens GPS-system at mer enn 70 preppemaskiner var i arbeid – både fra Skiforeningen og de rundt 40 kommuner og idrettslag som benytter GPS-systemet. I tillegg var også flesteparten av de ca. 25 andre idrettslag og løypelag i føremeldingen i sving denne dagen – det så vi ut fra en omfattende manuell innrapportering av prepping. Dette var sesongrekord. I løpet av helgen var det preparering i samtlige 19 områder som omfattes av føremeldingen. Nå var det god, gammeldags vinter.

Midt i måneden oppsummerte føremeldingen status slik: «Det er fortsatt bra med snø og skiføre i alle områder, men kuldegrader om natten med mildvær om dagen gir harde spor fra morgenen av. Det blir mykere i løypene utover dagen. Nå er det stort sett klisterføre med unntak av de høyestliggende områdene hvor du kan prøve med myk voks eller klister i bunn dekket med voks.»

Holdt stand lenge

Også påsken fikk en fin start. Selv om temperaturer opp i ti grader tærte på snøen på dagtid, var det heldigvis fortsatt ganske kaldt om natten. Påskeuken var fin. Påskeaften ble det preppet løyper så lang sør som til Drøbak og Hurum. Men natt til 1. påskedag kom regnet.

Første del av april var preget av store variasjoner. På månedens første lørdag var det nykjørte spor bl.a. i området mellom Skansebakken og Løvlia, på Ringkollplatået (Treningsrunden), i området ved Mylla/Svea, fra Sjonken, rundt Brovoll, hele Nordåsen, hele Skrukkelia i Hurdal, samt på Lygna. Andre steder var det intet skiføre i det hele tatt.

Midt i måneden kunne vi konstatere at våren var i ferd med å ta over. Skisesongen var på hell. Områdene med preparerte løyper ble færre og mindre. Men noen holdt stand. I helgen 15. – 17. april var både Mylla løypeforening, Skiforeningen, Nannestad og Bjerke løypekjørerlag og Hurdal Hele Året i sving. Men 1. mai var det altså slutt på prepareringen denne sesongen.

Mer oppdatert føremelding

For de fleste som skal ut på ski, er Skiforeningens føremelding hovedkilde for informasjon om føreforholdene. Her finner man en sammenfatning av rapportene som kommer inn fra løypekjørerne – presentert i en hovedmelding og meldinger for de ulike områdene. Og man finner oppdatert preppestatus for enkeltløyper døgnet rundt.

Flertallet av de som er med i føremeldingen, rapporterer inn preppestatus direkte fra GPS-en i preppemaskinen. Denne sesongen er det mange flere enn tidligere som har hatt GPS i maskinen. Dermed kan vi slå fast at føremeldingen nå er mer oppdatert enn noen gang. Skiforeningen samarbeider med selskapet FMS Nordic, som står for selve GPS-løsningen.

Føremeldingen har denne sesongen hatt 64 bidragsytere, foruten Skiforeningen selv. Av disse opererer rundt 30 i Oslomarka. De øvrige kjører løyper i turområdene rundt, fra Moss i sør til grensen mot Lillehammer i nord. Nye samarbeidspartnere med løyper og preppestatus i føremeldingen har denne sesongen vært Vestre Gran IL, Grindvoll IL, Jevnaker IF.

Komplett oversikt

Vi ser det som viktig å tilby publikum en mest mulig helhetlig oversikt over løypeprepareringen. Publikum skal kunne panorere rundt i det sømløse kartet, uavhengig av kommunegrenser og grensene mellom de som prepper, og finne ut når løypene ble preparert. Etter at flere og flere har blitt med i føremeldingen, er dette også realiteten i det aller, aller meste av området innenfor føremeldingens «ytre grenser».

Et eksempel fra siste sesong: Grindvoll IL kom da med i føremeldingen. Løypenettet nord og sør for Grindvoll lå inne fra før, så her var det et «hull». Etter at Grindvolls løypenett ble kartfestet, kan Skiforeningen nå tilby et komplett løypekart for området mellom Riksvei 4 på Hadeland og Randsfjorden. På samme måte som det fra før er et sammenhengende løypenett fra Lygna til Romeriksåene ved Koperud/Brovoll, er det nå – for første gang – sammenheng i løypene på kartet helt fra Brandbu i nord og inn i Nordmarka (Tingelstad IF/Vestre Gran IL/Grindvoll IL/Svea Skilag). Det er bra for publikum. All kjøring i dette området oppdateres løpende vha. GPS.

Føremeldingen vises ikke kun på Skiforeningens nettsider, men også i en rekke nettaviser og ulike nettportaler. Du finner den dessuten i appen iMarka. Les mer om føremeldingen på denne siden og om Markadatabasen her. Markadatabasen har et omfattende innhold som dekker 37 kommuner og fem fylker.

Vinteren i bilder

Mye arbeid ble gjort før sesongen startet. I denne artikkelen presenteres en del av det som er utført i felt. Når sesongen nå er over, kan det være hyggelig å ta en titt på bildene som viser innsatsen i løypene gjennom sesongen. Her er bildene fra løypearbeid denne sesongen.

Mange som går på tur i Marka, har med seg kamera, og sender jevnlig inn bilder til Markadatabasen. De fleste kommer fra Oslomarka, men også de andre områdene er representert. Denne sesongen har vi bl.a. fått en god del vinterbilder fra «sørlige trakter», som Hurummarka og Follomarka. Her er vinterens bilder fra de ulike områdene. Hurummarka, Kjekstadmarka, Vestmarka, Bærumsmarka, Krokskogen, Nordmarka nord, Nordmarka syd, Lillomarka og Gjelleråsen, Romeriksåsene - Nannestad, Østmarka, Sørmarka, Nesoddmarka, Follomarka, Mossemarka, Hadelandsåsene, Gjøvik, Toten, Land, Totenåsen, Hurdal - Feiring og Eidsvoll - Nes.

Fra ski til sykkel

Årets skisesong er historie, og vi kan bare ønske dere en god sommer – og velkommen tilbake til føremeldingen i kommende sesong. I mellomtiden anbefaler vi vårt turkart, som - foruten skiløyper - viser et stort nett av sykkelruter (du kan veksle mellom løyper og ruter øverst i kartet).

Markadatabasen har egne sykkelsider med mer enn 1000 sykkelruter og -turforslag i de samme områdene som løypene går. Alle presenteres med beskrivelser, bilder og kart med høydeprofil. Skiforeningen har fått utviklet en egen Turplanlegger med mange funksjoner som du kanskje ikke har prøvd. Les mer om mulighetene på denne siden.

Flere bilder