Kart og turplanlegger på 1-2-3

Et oppdatert turkart - skiløyper med prepareringsstatus, sykkelruter og steder - klikkbar informasjon rett fra kartet. En turplanlegger som fungerer på samme måte som når man lager kjøreruter for bil på nettet. Alt dette finner du på Skiforeningens nettsider. Bli kjent med Skiforeningens avanserte kart og turplanlegger!

Skiforeningens turkart på nett er et «sømløst» kart som gir deg informasjon på tvers av fylkes- og kommunegrenser og på tvers av grensene mellom de som preparerer løyper. Her får du det store overblikket. Du kan søke på steder, eller panorere i kartet som du selv ønsker. Det å finne kjøreruter for bil på nettet, er utbredt. I Skiforeningens kart kan du gjøre tilsvarende for sykkelruter og skiløyper.

25.11.2016 presenterte Skiforeningen føremeldingen i ny drakt. Her har kartet en langt mer sentral funksjon enn tidligere. I forbindelse med oppgraderingen av føremeldingen, ble også kart og turplanlegger kraftig forbedret i design og funksjonalitet.

Turplanleggeren ble første gang introdusert høsten 2012. Prinsippet er det samme nå som da: Innhold fra Markadatabasen kombineres med høykvalitetskart fra Kartverket, og resultatet blir et turkart som du ikke finner andre steder enn på Skiforeningens nettsted. Den nye og langt mer avanserte løsningen fra 2016 er utviklet av Bekk og Geodata i nært samarbeid med Skiforeningen. Med turplanleggeren kan du lage dine egne turer – og evt. ta utskriften med deg i sekken.

Bli kjent med kartet

• Når du har kartet framfor deg på skjermen, kan du gjøre følgende:
  • I søkefeltet til venstre kan du søke på et hvilket som helst av de rundt 2000 stedene i Markadatabasen. Kartet flytter seg til stedet du velger.
  • Du kan også flytte kartet ved å bruke venstre musetast og dra kartet slik du ønsker.
  • Zoom inn ved å dobbeltklikke på kartet eller klikke på +. Utzoom: Klikk -.
  • I skisesongen ser du skiløyper på kartet, resten av året ser du sykkeltraseer. Klikk «Vis mer i kartet» og deretter på sykkel- eller ski-symbolet for å veksle mellom sykkelruter og skiløyper.
  • Klikk på ruter, løyper og steder for å få opp bokser med informasjon fra Markadatabasen (beskrivelser, fakta – og for løypenes del - også dato for siste preparering samt info om hvem som preparerer dem).
  • I skisesongen vises løypenes prepareringsstatus med ulike farger på kartet (oppdateres døgnet rundt). Du kan veksle mellom «Vis preppestatus» og «Vis løypetype» for å slå av og på denne funksjonen (du må først velge «Vis mer i kartet»). Når preppestatus er valgt, ser du de løypene som er en del av føremeldingen, og derfor har en preppestatus. Evt. andre løyper ser du når du velger bort preppestatus. «Vis løypetype» viser bl.a. hvilke løyper som er maskinpreparert og scooterpreparert.
  • Når du har valgt «Vis mer i kartet», kan du også veksle mellom topografisk kart, gråtone-kart og flyfoto.
  • Menyvalget «Mål i kart» kan du bruke til å fastsette koordinater samt måle areal og lengde.
  • Menyvalget «Skriv ut» brukes om du vil skrive ut kartet.

Bli kjent med turplanleggeren

• Ta fram kartet - se avsnittet «Bli kjent med kartet».
  • Klikk «Planlegg tur».
  • Hvor vil du starte? Velg først et hvilket som helst sted av de rundt 2000 stedene i Markadatabasen. Legg deretter til de stedene du vil innom - og trasé, høydeprofil og lengde vises fortløpende.
  • Kjenner du ikke stedsnavnet? Da kan du klikke på en rute eller løype i kartet, og så klikke på «Legg til sted på ruten». Da markeres et punkt på kartet. Dette kan du senere dra til et annet sted på kartet dersom du ønsker det.
  • Du kan endre rekkefølge på de stedene du har valgt (prøv deg fram ved å dra navnene opp og ned på lista, se hvordan traseen endres på kartet). Du kan også snu hele ruta.
  • Du kan slette et sted dersom du ikke vil innom der likevel (klikk på krysset).
  • Turens lengde og høydeprofil oppdateres fortløpende mens du velger steder.
  • Skitur: «Alternativer» gir deg muligheten for å velge mellom anbefalt rute, korteste rute og helst scooterløype. Sykkeltur: «Alternativer» gir deg muligheten for å velge mellom skogsbilvei og en kombinasjon av dette og stier.
  • Vil du veksle mellom å planlegge skitur og sykkeltur? Klikk på ski- eller sykkelsymbolet under «Alternativer».
  • Klikk på ruter, løyper og steder langs traseen for å få opp bokser med informasjon fra Markadatabasen.
  • Vil du skrive ut eller lagre traseen du har valgt som pdf? Zoom til du har et passende utsnitt, og klikk på «Skriv ut». Velg «Utskriftsformat», deretter «Lag utskrift». Er du ikke fornøyd med utsnittet, lukk vinduet, juster, og velg «Lag utskrift» på nytt. Nå kan du velge om du vil skrive ut - eller lagre kartutsnittet på PC-en, og evt. sende det som vedlegg i e-post.
  • Velg «Last ned til GPS» dersom du vil lagre traseen som gpx-fil.

Les mer om føremeldingen her - og om Markadatabasen på denne siden.

God tur – og start gjerne turen på Skiforeningens nettsider!

Flere bilder