Topptur med historisk 17. mai-markering

Lørdag 12. mai 2012 hadde Østmarkas Venner invitert til guidet topptur med de tre høyeste toppene i Østmarka på programmet – alle innenfor Rælingens grenser. I alt 88 deltakere fra alle Østmarkas randkommuner hadde møtt fram da Arild Rambøl og Solveig Dalene fra Rælingen ønsket velkommen til startpunktet ved Marikollen.

Turen gikk først til Ramstadslottet med sine 394 meters høyde, deretter til den aller høyeste, Barlindåsen, som er på 398 meter. Begge disse toppene ligger innenfor Ramstadslottet naturreservat. Derfra gikk det bratt ned igjen til Blåtjern og Blåtjernsgrana med Østmarkas mest omfangsrike stamme – det må tre mann til for å rekke rundt! Så bar det videre mot Åmotdammen, derfra var det ny 150 høydemetere klatring opp Østmarkas ”Besseggen” til Bjønnåsen på 396 meter.

På Bjønnåsen ga Arild Rambøl en orientering om foreningens arbeid med å ta vare på Østmarka samt om Bjønnåsens betydning for Rælingsmarka. Det er ikke uten grunn at stedet i år 2000 ble valgt som kommunens tusenårssted, og det ble satt opp en egen varde. Denne dagen var det usedvanlig god sikt, og med sikteskivas hjelp kunne en peile inn både den snødekte Gaustatoppen og andre fjerntliggende steder.

Deretter fortalte Steinar Bunæs fra Strømmen Vel om den illegale 17.-maifeiringen samme sted 70 år tidligere. I 1942 hadde Norge allerede hatt to år med ufrihet. Folk opplevde daglige prøvelser med rasjonering, blendingsgardiner og mye annet av restriksjoner og usikkerhet. Nasjonale symboler var strengt forbudt, og 17. mai var redusert til en vanlig arbeidsdag – ingen feiring var tillatt. Men dette året falt 17. mai på en søndag, og skogsturer var det intet forbud mot. På forsiktig vis fikk ungdommer i Strømmen, Rælingen og Lørenskog tips om å legge turen til Bjønnåsen. Ingen visste sikkert om nazisympatisører hadde klart å fange opp løpeilden, så det ble utvist stor varsomhet helt fram til toppen. Nøyaktig antall deltakere er uvisst, men bilder som ble tatt viser at det må ha vært et sted mellom 100 og 200 deltakere som toget over den siste myra oppunder toppen..

Markeringen ble en verdig avslutning på en strabasiøs og interessant tur til de tre toppene. Arild, Solveig og Østmarkas Venner høstet mange lovord fra Steinar Saghaug – en tidligere markant leder av foreningen – da han i sin avrunding takket for et vel gjennomført opplegg.

Flere bilder