Vellykket vårtur til Hurdal 25. mars 2012

Skiforeningens vårtur til Hurdal søndag 25.mars ble svært vellykket for de ca 30 deltagerne som deltok. Været var veldig bra og skiføret holdt bra på Minneåsen der turen gikk, ikke minst takket være god preparering av de lokale løypekjørerne.

Vårturen er en gammel tradisjon som Skiforeningen startet på 80-tallet, men som har ligget brakk noen år inntil den ble blåst liv i igjen i 2008. I «nyere tid» har Skiforeningen brukt vårturene til å vise fram turområder som ikke er så godt kjent for folk flest, men der det fortsatt er skiføre sent på sesongen.

Etter å ha lagt vårturen til Hadelandsåsene noen år, valgte vi i år Hurdal som mål. Hurdal-Feiring er et nytt område i Markadatabasen, og kan by på et spennende turterreng året rundt.

Startpunktet for turen ble lagt til «Hermods plass» på Minneåsen. Minneåsen er navnet på åsryggen mellom den sydlige delen av Mjøsa og Hurdal, og Minneåsvegen forbinder disse områdene med hverandre. Vegen har flere utgangspunkter for turer og «Hermods plass» er det mest brukte. Herfra går det løyper både nordover og sydover.

På turen var vi så heldige å ha to lokalkjente guider med oss. Thore Knudsen bor i Hurdal og har bidratt med flere bilder og tekst til Markadatabasen. Ingvild Tømta jobber i Skiforeningen, men er født i Hurdal og er lommekjent i området.

En samlet gruppe la først i vei nordover på Tisjøvegen i lett og åpent tereng. Ved løypekrysset ved Aklangen går det løype vestover ned mot Haraldvangen og Kinna, og denne sløyfen var med i de opprinnelige turplanene. Men pga. dårligere snøforhold her, gikk vi heller videre nordover til løypekryss syd for Holtjennet. Det var så langt det var nypreppete løyper. Her snudde vi og dro samme vei tilbake, men en av deltagerne valgte å gå alene videre nordover i scooterløypa. Thore Knudsen kunne dessuten fortelle litt lokalhistorie fra området før vi snudde og gikk tilbake.

Tilbake ved «Hermods plass» gikk vi så sydover mot det som var hovedmålet for dagen – Vingerdalstua. Her holdt Hurdal IL stua åpen for oss i anledning turen og kunne by på nystekte vafler og forfriskninger. I strålende sol benket deltagerne seg rundt hytta og nøt vårsolens varmende stråler.

Like ved Vingerdalstua ligger Brenntoppen, en topp som byr på flott utsikt over Hurdalssjøen og områdene mot Skrukkelia, Fjellsjøkampen og Totenåsen. De fleste av deltagerne valgte å rusle opp på denne toppen, der Thore Knudsen fortalte om området vi hadde utsikt over.

Nede på Vingerdalstua igjen ble det tid til å slappe av med mer solslikking før vi ruslet tilbake til «Hermods plass» der bussen hentet oss kl. 15.30. Alle deltagerne var enig om at Hurdal og Minneåsen var et hyggelig bekjentskap som fristet til flere besøk. Det er ikke spesielt lenger å dra hit fra Oslo enn det f.eks. er å dra til Ringkollen.

Flere bilder