Prosessene bak Skiforeningens føremelding

Føremeldingen leses daglig av 15-20.000 mennesker og mange er interessert i enda mer presis og tidligere informasjon om hvilke løyper som skal preppes og er preppet. I denne artikkelen forklares prosessene som ligger til grunn for føremeldingen og hva slags informasjon Skiforeningen formidler knyttet til føremeldingen.

Det er Skiforeningens løypebaser som planlegger og melder inn hvilke løyper de skal kjøre, og innmeldingen skjer samme dag som løypene kjøres. I føremeldingen ser man dette med preppestatusen "Prepareres i dag" (svart oppoverpil). Det kan nok hende at planene foreligger en dag tidligere enn dette, men siden mye kan forandre planene så er tanken at jo nærmere opp til selve kjøringen planene publiseres, jo større er sjansen for at det som er meldt inn også blir kjørt.

En annen ting er at det er vanskelig å forutsi akkurat når på dagen en løype er ferdig kjørt, når det tidligere på dagen har vært varslet at den skal kjøres. Rekkefølgen løypene kjøres i vurderes av løypebasene ut i fra forholdene og jobbflyten for den som kjører. Det er mye (f.eks. værforhold) som gjør at dette kan variere fra dag til dag og det er derfor lite hensiktsmessig å publisere hvilke løyper som preppes når.

Men nytt av året er at Skiforeningen tester ut et GPS-basert system som automatisk vil melde inn i føremeldingen når en løype faktisk er ferdig kjørt. Dette ser man i form av den grønne oppoverpilen med tekstlig status "Ferdig preparert i dag". Denne oppdateringen skjer tilnærmet "live". Dette betyr at det både blir forhåndsvarslet at en løype skal kjøres og at det blir varslet når den er ferdig kjørt. Vi mener dette er en passende balanse mellom den type informasjon skiløperne trenger og som vi faktisk kan stå inne for riktigheten av.

Flere bilder