Løyper og turforslag fra Mylla

Myllaområdet ligger helt nord i Nordmarka, og skibussen bringer deg raskt hit. Dermed ligger hele Marka foran deg, og du kan se fram til en flott tur tilbake til byen. Det er mange løyper å velge mellom.

Tidligere arrangerte Skiforeningen turer som "Klistermarsjen" og "Vårturen", ofte med Bislingen eller Mylla som utgangspunkt. Nå er det forlengst slutt på de organiserte turene herfra, men her i Markadatabasen får du god hjelp til å planlegge turen.

Det er spesielt fint å gå herfra utover våren, når dagene blir lengre og sola begynner å varme. Da kan du gå fra nord til sør - gjennom hele Marka - med sola i fjeset.

I store deler av skisesongen kan du reise med skibussen til Mylla dam. Du kommer deg også lett hit med egen bil - eller du kan ta toget til Grua, og så bruke drosje de siste seks kilometerne.

Da skibussen gikk opp til Bislingen Fjellstue, var det populært å gå sørover derfra. Nå kan du gå fra Mylla dam via Flisbanen og Grønntjern, og forsette videre sørover i kjente spor.

I Markadatabasen finner du tur- og løypebeskrivelser, bilder, informasjon om stedene underveis, og for en del steder finner du også værmelding. Dessuten finner du oppdatert føremelding for de enkelte løypestrekningene. Og ved hjelp av flere typer kart kan du se nøyaktig hvor løypene går i terrenget. Ta gjerne en utskrift med deg i sekken!

Turforslag - Mylla

Fra Mylla dam kan du velge blant følgende turforslag her i Markadatabasen:
  • Gjennom Nordmarka fra Mylla Denne turen går strake veien til Sørkedalen, gjennom Sinnerdalen, over Spålen, til Kringla, og så ut til Skansebakken. Den er 35,3 kilometer lang, og er et spennende alternativ.
  • Villmarkstur gjennom Nordmarka Denne går også til Sørkedalen, men ikke akkurat "strake veien". Her går vi for det meste i scooterkjørte spor over Skarvvann, Pershusvann og Finntjern til østenden av Spålen, og videre over Sandbekkmana og Heikampen. Turen er 42,6 kilometer lang.
  • Nordmarka på langs fra nord til sør Dette er den "gamle" turen som tidligere startet oppe ved Bislingen Fjellstue. Nå kan du altså gå via Flisbanen og Grønntjern - og så videre sørover. Du passerer bl.a. Gjerdingen, Sandvikshytta, Kikutstua og Ullevålseter. Turen ender ved Sognsvann, og er 42,0 kilometer lang.
  • Vakkert og lett fra Mylla Dette er en av de fineste – men også letteste – tremilsturene du kan ta (27,4 kilometer). Det er nesten ingen bakker, og hele turen går i smellvakre nordmarksområder. Stikkord er Trantjern, Tverrsjøstallen, Skarvvann, Buvann, Pershusvann, Finntjern, Spålen - og tilbake via Sinnerdalen.
  • Lille Myllarunden Dette er en tur der vi kommer inn i løypenettet nord for Mylla. Turen er 13,9 km lang og fører oss tvers over Mylla og videre opp i ca. 650 meters høyde ved Ballangrudsæterhøgda. Vi får strålende utsikt over Nordmarka og Hadeland før vi kommer tilbake til Mylla dam.
  • Mylla rundt Turen er 19,8 km lang og følger samme trasé som Lille Myllarunden i starten. Men etter å ha lagt bak oss Ballangrudsæterhøgda, går vi litt mer mot nord, til Svea Sportshytte, før vi returnerer til Mylla dam.
  • Opp Formoløypa Dette er en rundtur som svinger seg opp på Bislingplatået. Vi følger Formoløypa oppover - løypa som er oppkalt etter den kjente skiløperen Ivar Formo. Turen er 12,2 km lang.

Løyper fra Mylla

Løypenettet i Mylla-området er utvidet en god del de siste årene. Her kan du gjøre deg kjent med alle løypene fra Mylla dam.

En komplett oversikt over alle skiturforslag i Markadatabasen finner du på denne siden.

God tur!

Flere bilder