Vesle Damtjennet - Abbortjennet

Prepareres av: Hurdal hele året
Sist preparert: 08.12.2018

Oversiktskart

Utgangspunktet for denne løypa er krysset ved Vesle Damtjennet. Løypa passerer flere skogstjern. Det første, Vesle Damtjennet har du på høyre hånd rett etter løypedelet, det andre, Bergevatnet, etter en snau kilometer - på venstre hånd.

Fra Bergevatnet er det vel 1,5 km med stigning. Da er det slutt på skogsbilvegen, og løypa fortsetter i lett kupert terreng mot Abbortjennet. Før du kommer dit, har du passert Rausteinstjennet, Midttjennet og Bjønnåstjennet.

De to siste tjerna ligger like ved hverandre, Midttjennet på høyre hånd og Bjønnåstjennet på venstre når du går oppover. Omtrent der man får øye på Midttjennet, går man inn i Fjellsjøkampen naturreservat. Ved Bjønnåstjennet har Hurdal Jeger- og fiskerforening en gapahuk. (Ta av til venstre like før bekken mellom Bjønnåstjennet og Midttjennet.)

Ved Abbortjennet er det et løypekryss. Her kan du velge mellom løype 980 opp til Fjellsjøkampen og løype 979, som går til Gjødingssætra.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km