Jonsetangen - Spålsveien - Langtjernbekken - Storflåtan

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 06.04.2018

Oversiktskart

Løypa starter fra parkeringsplassen ved Jonsetangen og går først sørøstover Øyangen. Det blir landkjenning ved Steinbu, og løypa fortsetter videre fram til Steinbutjern.

Ved dette tjernet tar løype 457 og løype 226 skarpt til venstre mot Ugla og Mosjøen. Du fortsetter sørover, og kommer snart inn på Spålsveien. Du har nå krysset løype 237, som kommer ned fra Øyangsrøysa og går mot Spålen.

Ved Langtjern går løype 456 mot venstre mot Spålen. Nederst i Spålsveien kommer du til et løypedele, og her, ved Storflåtan, ender vår løype.

Men det er flere muligheter videre fra Storflåtan. Tar du skarpt til venstre, kommer du inn på Grenaderløypa i retning mot Bleiksjøen og nordenden av Svarten (løype 1118). Ved å svinge omtrent 90 grader til venstre og kjøre ned den lille bakken du nå står på toppen av, kan du velge mellom for eksempel løype 308, som går over vannet og videre til Damtjern, eller løype 1464 til nordenden av Skamræk. Den strekningen er også en del av Grenaderløypa.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km