Skeidarkollen - Gaupesteinhytta

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 27.03.2018

Oversiktskart

Skeidarkollen er utgangspunktet for denne løypa. Herfra går løypa sørover til Gaupesteinmarka. Kort tid etter start kommer du til en litt tøff, men kort oppoverbakke, og like etterpå er du framme ved riksvei 154. Den krysses ved Bjørnebråten. Etter en lang nedoverbakke, er det tid for å velge vei videre.

I løypedelet ved Skremma har du to valg - vår løype går mot venstre, mens løype 804 går til høyre i retning Smerta og Bjerkebekk. Løypa fortsetter gjennom småkupert, lett skogsterreng forbi Høgesset og fram til løypekrysset ved Teigåsen.

Her skal du fortsette rett fram. Det går også an å komme seg til Bjerkebekk herfra (og evt. tilbake til start) ved å ta til høyre (løype 803). Løypa på venstre side går ned til Bråtan og Ytre Enebakk (løype 466).

Etter en liten nedoverbakke går det nå oppover en stund. Du kommer opp til Gaupestein, en kjempestor stein der det er mulig å søke ly om uværet skulle komme. Her er det også en "gjestebok" som man kan signere. Det er det fint å raste ved steinen, som er et populært turmål i Gaupesteinmarka.

Etter at steinen er passert, kommer du ned til et løypedele der du følger hovedsporet mot høyre. Litt opp - og så litt ned - og dermed er du framme ved Gaupesteinhytta. Her er det servering om søndagene i skisesongen.

Løype 949 går herfra til Vientjern, mens du har flere alternativer dersom du vil fortsette ned til Tyrihjellen - lysløypa, Mammaløypa og Pappaløypa. Du kan også komme dit via Breimosan (løype 940).

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km