Dammyra - Gampetjern - Løvlia

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 14.04.2018

Oversiktskart

Løype i typisk krokskogterreng - over myrer, tjern og furumoer. Den går blant annet gjennom landskapsvernområdet Merratjern-Søndagsbrenna.

Fra Dammyra går løypen i slakt terreng over Kryssbystupmyra (0,7 km fra Dammyra). Herfra går det en rødmerket løype 0,5 km vestover til Kampeseter. Vår løype fortsetter imidlertid nordvestover i et vakkert landskap frem til Gampetjern. Ved løypeskiltet i nordenden av vannet, hvorfra det går en upreparert men rødmerket løype sydover mot Trehørningen, er det fint å ta en pause. Vi har nå tilbakelagt 2,3 km fra Dammyra.

Nå venter en oppoverbakke før det igjen bærer over myrer og glissen furuskog. 3,8 km etter Gampetjern når vi Stormyra. Her kommer løypen fra Dammyra via Kusteintjern (løype 76) inn fra høyre. Her møter du også hovedløypa mot Kampevaddammen og By i Lommedalen (løype 335). Du tar til høyre i dette krysset, og har et par kilometer igjen til Løvlia i lett oppoverbakke.

Fra Løvlia er det mange valgmuligheter om du vil videre: Bl.a. går Grenaderløypa vestover i retning Fjellseterbommen (løype 185), mens du kommer nordover til Skamræk ved å velge løype 69. Og du kan velge mellom to alternative traseer til Ringkollen: løype 227 via Damtjern eller løype 228 forbi Vassendvika. Hvis du vil til Gagnumseter, kan du ta den korte varianten over Nibbitjern og Nordre Heggelivann (løype 1212), eller du kan gå den landfaste løype 1213.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km