Stormyra - Abborvannsbekken

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 15.04.2018

Oversiktskart

Denne løypa går på nord- og vestsiden av Høgåsen, en av de mest ruvende åsene i Bærumsmarka. Starten er i løypekrysset rett nord for Stormyra. Det er ganske flatt de første 600 meterne, men så starter oppstigningene mot nordøstsiden av Abborvann. Den første delen av denne strekningen går på skogsbilvei, men løypa kommer etter hvert inn i et fint myrterreng.

Ofte er det gått opp løype inn til vannet, og de som skal vestover i Bærumsmarka, kan velge å fortsette i den. Men vår løype dreier sørover, og det blir nå slake utforkjøringer parallelt med Abborvannsbekken, helt ned til løypekrysset like øst for Abborvannsveien. Selv om løypa slutter her, finnes det flere løyper å ta videre. På den andre siden av bekken kan du komme både i retning Østernvann (løype 1285 og løype 442) og Triungsvann (løype 437) ved å benytte Abborvannsveien, men du kan også fortsette sørover på skogsbilvei mot løypekrysset sørvest for Merradalen (løype 208).

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km