Gjerdingdammen - Rajebråthytta - Kalvedalen [på veien]

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 17.12.2018

Oversiktskart

Løypa går på skogsbilveien på nordsiden av Gjerdingen. Den er variert med bakker og svinger og har mye vakkert utsyn over det idylliske vannet. Første etappe går fra Gjerdingdammen og nordover til møtet med løype 101, som går til høyre mot Svartbekken. Vi holder til venstre i dette krysset, og er dermed på god vei vestover langs vannet.

Om ikke lenge, dukker Rajebråthytta opp på venstre side. Her er det servering i helgene i skisesongen. Litt senere, ved Syljuseterhytta, treffer vi løypa nordfra, den som kommer fra Grønntjern (løype 345), og er en del av hovedløypa gjennom Nordmarka.

Rett etterpå tar løype 1182 til venstre, ut på Gjerdingen mot Kaldputten ved Elgstøa. Men vår løype går rett frem. Vi passerer Belgen og kommer etter hvert fram til den nordvestre enden av vannet. Her heter det Gjerdingkalven, og løype 102 tar til venstre, ut på isen. Vi er nå nederst i Kalvedalen. Om vi skulle ønske å fortsette rundt vannet, kan vi ta til venstre litt senere, og følge løypa Gjerdingen rundt.

Men vi skal fortsette opp hele dalen, og i løypekrysset øverst i den, ender vår løype. Fortsetter vi rett fram i dette krysset, kommer vi til Johannestjern og løypa Ølja rundt. Hvis vi hadde fortsatt til venstre, ville vi kommet til Tverrsjøen, og Tverrsjøstallen (løype 1144).

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km