Lysløypa Vestmarksetra - Gupu - Vestmarksetra

Prepareres av:

Bærum kommune

Vestmarka
Lysløypa på Vestmarksetra er et populært tilbud som ligger nært til befolkningstette områder i Vestre Bærum og nordlige deler av Asker. Rundløypa i området Franskleiv/Gupu/Furuholmen har rukket å bli over 40 år, og er kjent som en krevende og "kleivete" løype.

Men nå bør du glemme "alt" du eventuelt kunne om denne løypa. Før sesongen 2012-2013 er den nemlig utvidet og endret - og skal nå gås MED klokken, altså motsatt vei av tidligere! Det finnes nå sløyfer på 5 km, 2,5 km og 1,6 km, og underlaget er forbedret, slik at løypene skal kunne prepareres tidligere i sesongen og med mindre sne.

Hele anlegget er utstyrt med moderne og energibesparende LED-belysning, også på skilekområdet, som er bygget på en hogstflate omtrent 500 meter ut i løypa. Normalt prepareres det for både klassisk og skøyting, vanligvis mandag og onsdag samt en valgfri dag i uken.

Løypas utgangspunkt er fortsatt den nedre parkeringsplassen ved Franskleiv ved Vestmarksetra. Herfra går det en belyst tilbringertrasé langs venstre side av Vestmarkveien, og etter et par hundre meter kommer man til starten av selve rundløypa. Her tas det til venstre, sløyfene gås MED klokken. Løypa stiger moderat mot første løypekryss, der man fortsetter til venstre og etter hvert passerer belyst skilekområde på venstre hånd. Nå følger noen fine småkneiker, og vi kommer til første løypedele: 1,6 km går opp til høyre og forbi Askersetra og mot Vestmarkveien igjen, mens de to lengre sløyfene fortsetter rett frem.

Her følger et flatere parti, før sløyfen på 2,5 km tar av til høyre opp en liten bakke og vender nordover, der den går sammen med 1,6 km-sløyfen. Og nå starter den virkelig krevende delen av 5 km-sløyfen: løypa svinger seg oppover gjennom tre bratte fiskebensbakker - på 500 meter stiger den drøye 30 høydemeter til høyeste punkt i sløyfen, like ved Gupu gård.

Nå følger en bratt utforkjøring ned til stikrysset ved Bjønnen, før løypa igjen stiger jevnt og trutt gjennom området som kalles Fløytahagan. To løyper mot Furuholmen krysses, samt Gupuveien, og så kommer en kneik opp mot toppen på Bjerkelund. Har du tid til en liten stopp, så er det rett bortenfor denne toppen et fint gløtt nordover mot Kolsåstoppen og Holmenkollen.

Nye utforkjøringer starter nå. De er relativt bratte og svingete, og ender med en 120-graders venstresving ut på Gupumyrene. I denne svingen kommer også en snarvei fra løype 38 inn fra høyre, så her skal man være litt ekstra oppmerksom på andre skiløpere. I enden av myren kommer et par småkneiker, før man møter løypa med de to kortere sløyfene over Askersetra og starter på de siste nedoverbakkene. Herfra og ned til Franskleiv deler lysløypa trasé med løype 38 mellom Vestmarksetra og Furuholmen, så vær obs på møtende trafikk! Vel nede langs Vestmarkveien igjen, kan man velge å starte på en ny sløyfe ved å gå til høyre, eller fortsette rett frem og ned til parkeringen igjen.

Lysløypa krysser en rekke andre traseer mot blant annet Gupu, Furuholmen/Semsmåsan og Semsvannet, men ingen av disse er lysløyper. På dagtid eller med hodelykt finnes det flere fine ekstrasløyfer man kan legge på for å få en lengere og kanskje litt mindre bakkete treningstur. Vil du forlenge turen i en lysløype, kan du krysse Vestmarkveien ved parkeringsplassen på Franskleiv, og komme inn i løype 991, som tar deg nedover i terrenget mot Kattås, Jordbru og Skui.

Lysløypa på Vestmarksetra er fin og utfordrende for treningsglade folk med relativt gode skiferdigheter, og utvidelsene høsten 2012 har gjort den bedre egnet for barn og unge med de flatere og kortere sløyfene på 1,6 og 2,5 km. 5 km-sløyfen krever imidlertid fortsatt sin mann/kvinne, og den kan være litt skummel på skarpt føre. Alternativer i samme del av Marka kan da være de mindre kuperte lysløypene på Jordbru i Bærum og på Solli i Asker.
Vindens herjinger i løysløypen

Foto: Ivar Gilså, 25.01.2014

Løyper i nærheten

Løype Lengde Sist preparert Preppetype
Billingstad - Stokker - Vestmarksetra 3,3 km 27.02.2024 Klassisk og fristil
Treningsrunden på Vestmarksetra 2,6 km 17.04.2024 Klassisk og fristil
Vestmarksetra - Furuholmen 1,5 km 09.04.2024 Klassisk og fristil
Vestmarksetra - Nedre Gupu - Gupu 1,4 km 06.04.2024 Klassisk og fristil
Vestmarksetra - Stovivollen - Langåsen [Grønlandsveien] 4 km 09.04.2024 Klassisk og fristil