Skansebakken - Lysedammene

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 14.04.2018

Oversiktskart

Dette er første del av en av hovedtraseene til Løvlia fra Skansebakken. Dette er en snøsikker løype med lang sesong! Kommer du hit med buss, kan du gå av på nest siste holdeplass, Sandbråten. Du går noen få meter framover langs hovedveien og følger så veien til høyre, ned en liten bakke og over en bro. Her begynner løypa.

Kommer du med bil, finner du løypa ved å følge veien på nedsiden av den innerste parkeringsplassen. Du krysser broen - og så er det på med skiene!

Her fra Nedre Lyse går løypa først over noen jorder (der løype 380 tar til høyre mot Moliksåsen), videre inn i skogen og så i jevn stigning på skogsbilvei opp mot Lysedammene. Det fins også en alternativ trasé fra Skansebakken til Lysedammene - nemlig den scooterkjørte løype 460.

Løypa ender ved løypekrysset sør for Midtre Lysedam. Herfra kan du fortsette til venstre, der løype 72 går opp i Otertjernsåsene. Dette er en fin naturløype som kan være en alternativ trase til Løvlia. Den starter i samme spor som løype 1259, som går opp Gopletjernsbakkene til Kjagdalskrysset. Hvis du går til høyre ved Midtre Lysedam, kan du følge Heggeliveien oppover, øst for Lysedammene.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
90 Fra skibussen og hjem Ringkollen Skansebakken 30.1
409 Gopletjernsrunden Skansebakken Skansebakken 18.9