Spålen N - Spålen Ø [over vannet]

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 16.04.2018

Oversiktskart

Løypa starter helt nord i Spålen. Hit kommer du bl.a. i løype 225/løype 455 fra Tverrsjøen og fra Ringkollen - i løype 237 via Øyangsrøysa og løype 230 over Øyangen.

Spålen ligger godt skjermet av åser på alle kanter, og er et av de virkelig flotte områdene her inne i dypet av Nordmarka. Det er bare å nyte turen sørover isen! Du passerer det smaleste partiet - Nautsund - og kommer så umiddelbart til et løypekryss der det går en "snarvei" over til Spålsbu. Denne er angitt som upreparert løype på kartet, men er nesten alltid tråkket opp. Den "offisielle" løypa går litt videre sydover fra dette krysset før vi kommer til neste løypekryss. Vår løype tar nå til venstre her, og fører deg til krysset der Spålsbu lå, helt øst i Spålen.

Herfra - eller om du dropper Spålsbu, og går rett sørover i det forrige løypekrysset - kan du komme ned i Styggedalen i retning Svarten (løype 392). Fra Spålsbu kan du også gå sørover i den flotte naturløypa over Sandbekkmana (løype 113) og fram til Vesle Sandungen. Fortsetter du derimot rett fram, er du på vei mot Katnosa i løype 112.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
95 Gjennom Nordmarka fra Mylla Mylla dam Skansebakken 35.3
39 Nordmarka på skrå Ringkollen Brekke 40.6