Grua - Muttatjern - Svea - Svesvika

Prepareres av: Mylla løypeforening
Sist preparert: 11.03.2017

Oversiktskart

Fra togstasjonen på Grua går du først 100 meter parallelt med toglinjen i retning Oslo (gangvei langs gamle Rv 4/Hadelandsvegen). Du går gjennom undergangen og følger Sagvegen fra hjørnet av idrettsplassen frem til Myllavegen ved Kiwi. Her tar du til høyre, og følger Myllavegen oppover 400-500 meter. Det er rødmerking hele veien. Så tar du til høyre, inn i Sveavegen - og 300 meter senere starter løypa på venstre side av veien. Det er ca. 1,1 kilometer fra stasjonen og hit.

Løypa krysser Muttatjern (i dette området går løypa delvis på gamle gruveveier), fortsetter videre i nordskråningen av Ristirauvfjellet og går fram til nordenden av Svea.

Her kan vi svinge til høyre i løype 343, og komme nordover til Svea Sportshytte. Men vår løype går sørover Svea på isen og i land ved Svesvika.

Fra Svesvika er det flere løypevalg. Til venstre går løype 993 sørøstover til Mylla dam. Ved å gå til høyre kommer du inn på løype 994 som går vestover til Belteren og Kalrasen eller løype 996 som går nordvestover før den går østover til nordenden av Svea.

Distansen er målt fra stasjonen.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Grua