Grua - Auretjernsetra - Svartbekken

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 25.04.2018

Oversiktskart

Denne løypa knytter sammen Grua og Romeriksåsene med nordre Nordmarka. Løypa finner du fra Grua stasjon ved å gå 100 meter parallelt med toglinja i retning Oslo (gangvei langs gamle Rv 4/Hadelandsvegen). Du går gjennom undergangen og følger Sagvegen fra hjørnet av idrettsplassen frem til Myllavegen. Fra krysset Hadelandsvegen/Myllavegen fortsetter du et lite stykke nedover langs Hadelandsvegen, og får snart løype og løypeskilt på høyre side, helt inntil gangveien. Løypa starter 50 meter syd for Kiwi, i gangveien inne i boligfeltet. Det er ca. 650 meter å gå fra stasjonen og hit.

Løypa er en hyggelig og morsom skogsløype. Den ble for noen år siden forlenget gjennom "Vaskeridalen", og går i spennende småkneiker over de gamle slagghaugene som er rester etter gruvedriften som ble lagt ned i 1927. Skogen bærer tydelig preg av kjemikalier/forgiftningsskader.

Rett før du kommer til Svartbekken, kommer løype 301 inn fra venstre. Den starter ved Harestua. Men du skal holde til høyre.

Fra Svartbekken er det to alternativer videre. Løype 101 går mot Gjerdingdammen, og i samme spor starter også løype 451 mot Flisbanen.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
84 Gjennom Nordmarka fra Grua Grua Kjelsås 49.9

Adkomstinformasjon