Øyevann - Engersetra - Vestergyllen - Sandungen N

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 14.04.2018

Oversiktskart

Denne løypa byr på fine opplevelser, der man ytterst på Vestergyllen kan se hele Lierdalen, langt utover Drammensfjorden, Drammensmarka og helt opp til Norefjell når sikten er god. Vestergyllen er et av de flotteste utsiktspunktene i Vestmarka.

Løypestart er ved Øyevann. Vi går langs vannet, og holder til høyre der en upreparert løype går til venstre mot Sandungen.

Vi fortsetter oppover Kjennerhaugen og ned til snuplassen ved Engersetra. Herfra går det løype på veien nedover til venstre (etter ca. 650 meter treffer denne igjen vår løype). Vi holder til høyre, og fortsetter videre foran seterbygingen og ut mot kanten av Vestergyllen. Her får vi utsikt til blant annet Holsfjorden og Lierdalen.

Nå går det i nedoverbakke til vi tar igjen løypa fra Engersetra og kan fortsette utfor ned til Engermidtskogen og den vinterbøyta veien som går til høyre mot Enger i Sylling. Løypa går videre nedover, og ved Danielskleiv treffer vi treffer løype 31 som går til høyre mot Asdøltjern og Myggheim.

Vi holder til venstre, og går videre mot øst til vi er framme ved skogsbilveien på vestsiden av Store Sandungen. Her møter vi løype 1388, som går sørover på skogsbilveien på vestsiden av vannet. Vi tar til venstre, og straks er vi framme i nordenden av vannet, der løypa ender.

Herfra kan vi fortsette til høyre mot Furuholmen (løype 306) eller Tveitersetra (løype 39), eller vi kan komme tilbake til stedet der vi startet i løype 410. Et siste alternativ er å ta løype 36 i sydlig retning over vannet.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km