Fjellsetra - Gyrihaugen

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 11.04.2018

Oversiktskart

Scooterløype i flott, høytliggende krokskogterreng. Den første delen av løypen går i den sydvendte åsryggen opp over Gyrihaugflaka (løype 403 mot Skardtjern krysses) i et åpent og nydelig terreng med vid utsikt. Det er spredt furuskog. Har det nylig kommet sne og det er vind fra syd, opplever man at sneen har presset seg fast på furustammene og -grenene. Et utrolig vakkert syn som man ellers bare ser på prospektkort. Det er svak stigning opp til Store Gyrihaugtjern (etter 3,2 km). Ved dette idylliske skogstjernet passer det å ta en rast. I nordvestenden av tjernet ligger Gygerhytta hvor det tidligere var servering.

Opp til Gyrihaugen (682 moh.) er det 0,7 km. Denne strekningen er jevnt bratt, men det er ikke vanskelig å nå toppen hvorfra man har et praktfullt panorama rundt hele horisonten. I gamle dager var det vardefjell her, men nå er det en telestasjon på toppen. Gyrihaugen med tåkedott rundt har blitt brukt som værmelder i bygda. Da blir det dårlig vær!

Fra toppen er det best å ta samme løype ned igjen til man kommer til løypedelet ved Lille Gyrihaugtjern (etter 0,5 km fra toppen). Om man ikke vil tilbake mot Fjellsetra, kan man her ta til venstre og fortsette nordover. Da kommer man til et kryss der løype 91 går til venstre i retning Mørkganga, Skardtjern og Kleivstua. Tar man til høyre, kan man velge mellom to traséer til Løvlia: løype 467 via Huken seter og løype 468, som følger kraftledningsgaten.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km