Ringkollen - Vambu - Øyangsrøysa - Spålen N

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 14.04.2018

Oversiktskart

Løypa starter innerst på parkeringsplassen på Ringkollen, der Skibussen stanser (ved oppslagstavla). Vi holder til venstre, og går i svak motbakke opp til Kolltjern. Her tar løype 390 til venstre mot Øyangen. Men vi går til høyre her, sørøver gjennom åpent og fint landskap forbi Femputtene og videre i småkupert terreng til Borgersetra. Ved Femputtene går den en scooterkjørt løype til venstre (løype 229) - denne krysser vår løype igjen litt senere, og kan dermed være et hyggelig alternativ til hovedtraséen.

Fra Borgersetra fortsetter løype 228 sørover i retning Løvlia. Løype 227 tar til høyre - mot samme sted. Men vi tar 90 grader til venstre her, og kommer så østover til løypekrysset ved Rughaug og videre til løypeknutepunktet ved Vambutjerna, hvor det vinteren 2012/2013 ble satt opp en mobil rastebu, Vambua. Her går det løype til venstre mot Øyangen (løype 99) og til høyre i retning Viksetra (løype 93).

Men vi fortsetter østover, og kommer etter ca. 1,5 kilometer opp til løypa høyeste punkt, i Steinbuåsen, på vel 640 meter over havet. Stigningen fra Vambutjerna er på ca. 80 høydemeter. Dette er dermed en av de høyest beliggende løypene i Marka. Vi er nå framme ved Øyangsrøysa, der det er fin utsikt både mot sør og øst. Så går det utfor! Nærmere bestemt i ca. 1 kilometer, med et fall på knapt 100 høydemeter.

Vel nede ved foten av Øyangsrøysa krysser vi løype 97 og løype 226, vi fortsetter det korte stykket bort til Spålsveien, og tar til venstre, i retning nord.

Fagervann passeres på nordvestsiden, deretter Spålsetra, og så er vi framme ved nordenden av Spålen. Dette er også løypas laveste punkt (478 moh.).

Herfra går løype 225/løype 455 nordover til Store Sinnera, Sinnerdalen og Tverrsjøen. Løype 391 går mot sør, over Spålen til Spålsbu. Tar du derimot til venstre, og velger løype 230, havner du på Øyangen, og kan dermed altså komme deg tilbake til startstedet en annen vei enn du kom.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
362 Ringkolløptraseen Ringkollen Ringkollen 21.1
97 Rundtur innom Spålen Ringkollen Ringkollen 17.5