Krokhol - Skjelbreia [Krokholveien ]

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 19.02.2018

Oversiktskart

Fra Krokhol går løypa i jevn stigning i ca. 2,5 kilometer. Stigningen er ca. 110 høydemeter, og du ender på nærmere 250 moh. før det begynner å gå nedover igjen.

Ved Franskeplassen tar vi til høyre - her går løype 247 til venstre mot Sandbakken. Ikke lenge etter, tar løypa mot Durud av på høyre side (løype 249).

Løypa går i Krokholveien fram til krysset rett etter høyeste punkt. Den 3,5 km lange Krokholveien ender ved vestre del av Skjelbreiavann. Der går det en scooterkjørt løype over vannet til Paradisdalen. NB! Pass på å følge skilthenvisning og rødmerking over vannet. I sundet som går rett fram er det ofte farlig å gå på grunn av strøm.

Men vi skal svinge av fra Krokholveien - skarpt til høyre. Vi passerer Svartholbekken, og etter myra venter en litt spennende utforkjøring ned på veien til Skjelbreia.

Fra løypekrysset her har vi flere alternativer om vi tar til venstre: løype 696 går nordover til Petersbråtan, løype 183 går via Eriksvann til Sandbakken, mens løype 421 går til Stokkholtmyra. Løype 174 går mot Vangen via Paradisputten og Askevann, men korteste vei til Vangen går forbi Skjelbreia gård - som ligger rett på høyre siden av krysset (løype 423).

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
29 Rundtur fra Krokhol Krokhol Krokhol 25.7

Adkomstinformasjon