Blekketjern - Vensåsseter

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 11.12.2018

Oversiktskart

Løype som går over den høyeste delen av Bærumsmarka.

Starten er ved løypekrysset i sørenden av Blekketjern. Herfra går løypa langs østsiden av tjernet, før den fortsetter til utsiktspunktet ved Tjæregrashøgda. Det passer fint med en pause her, enten det er for å skue mot blant annet Burudvann og Lommedalen, eller for å spise matpakken ved benken og bordet her.

Deretter blir det utforkjøring, frem til neste løypedele. Her fortsetter løype 1284 rett frem mot Hvitsteinvann, men vår løype går skarpt ned til venstre. Bakken ned til neste løypekryss er ganske bratt, en typisk plogebakke. Fra dette krysset går løype 438 og løype 1384 til henholdsvis Fløyta og Hvitsteinvann. Men du skal rett frem, med Vensåsseter som mål. Rett før du kommer dit, passerer du et løypedele, der løype 312 går til høyre mot Jonsrudkampen. Men du går rett frem til Vensåsseter, opp en liten kneik.

Løypa ender på setervollen, men du kan fortsette turen ved for eksempel å gå sørover til Burudvann (løype 440).

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km