Elgstøa - Sandvikshytta

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 17.04.2018

Oversiktskart

Flott løype i vakkert Nordmarksterreng. Den er en del av det som mange regner å være hovedløypa gjennom Nordmarka.

Fra løypekrysset på skogsbilveien sør for Gjerdingen, like ved Kaldputten, går løypa opp forbi Elgstøa. Ta gjerne avstikkeren på 200 meter bort og titt på husene på denne gamle og tradisjonsrike Nordmarksplassen.

Like etterpå befinner du deg like ved grensen mellom Lunner og Jevnaker, men du krysser den ikke. Løypa går videre sørover. Tidligere gikk den over vannet Store Fidlingen, men går nå øst for dette.

Etter at du har gått 2,5 kilometer (fra Kaldputten), får du en ganske tøff motbakke, men etter at du er ferdig med den, venter et åpent, fjelliknende terreng med fine utforbakker ned mot Katnosa.

Løypa gikk tidligere inn på tunet på Katnosa gård, men går nå mer vestlig og kommer ut på vannet rett ved Sandvikshytta (der det er servering i store deler av skisesongen).

Fra Sandvikshytta er det flere alternativer videre, for eksempel mot Katnosdammen i løype 1183 eller vestover mot Spålsbu og Spålen i løype 112. Du kan også gå nordvestlig retning over vannet til Holoaseter og Tverrsjøen (løype 223) eller mot Finnstad (løype 100). Hvis du legger kursen østover, kommer du til Snøploghøgda i løype 808.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km