Sollihøgda [Høymyr] - Rønningen - Sollihøgda [Høymyr]

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 13.04.2018

Oversiktskart

Løypa starter fra Høymyr, der det er parkeringsplass. Hvis du kommer fra Sollihøgda ved E16, kan du følge lysløypa (løype 358) frem til løypestart.

Løypa starter på skogsbilvei (Djupdalsveien), i likhet med både Toresplassløypa (løype 82) og Djupdalsløypa (løype 81). Den første av disse tar av til venstre på toppen av den første bakken, men du følger Djupdalsløypa helt frem til Leikemyr. Før du kommer dit, passerer du rett nord for Holmevann, der scooterløypa (løype 798) fra Mustadkroken kommer inn fra høyre.

Du har nå gått 1,1 kilometer, og 500 meter senere, i løypedelet ved Leikemyr, forlater du skogsbilveien ved å ta til venstre. Nå venter noen morsomme oppover– og nedoverbakker i et åpent område, der du har utsikt til blant annet Tryvannstårnet. Du passerer over stedet der tuftene av den gamle plassen Rønningen lå, og på toppen av en av bakkene kan det være flott med en solpause hvis været er fint.

Nå venter det nedkjøring til møtet med Toresplassløypa nede ved Plassevannet, der Toresplassen ligger i nordenden. Du tar til venstre, for hvis du går mot høyre, kommer du til Auretjernsbekken og Sørsetra. Du følger nå Toresplassløypa tilbake til Høymyr. Det er lett terreng på denne strekningen.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Høymyr