Dagens føremelding

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.

Sol og turmuligheter for ski, sykkel og føtter

Mandag 22.04.2024 kl. 12.34

Selv om vi har kalde netter gjør plussgradene på dagtid sitt til at skiføret gradvis må gi tapt. Man kan ennå gå på ski mange steder, og det finnes fortsatt noen traseer på skogsbilveier som kan prepareres, men man må stadig oftere ta av skiene og traske til fots over bare flekker og strekninger. Denne uken skal det fortsatt være kjølig om natten, men inn mot helgen blir det plussgrader gjennom døgnet og da spøker det fort for det lille skiføret som er igjen.

Men dagen i dag ligger an til å bli like flott som i går, med strålende sol fra morgen til kveld. Den starter med temperaturer mellom 0 og minus 7 grader og harde løyper, men plussgradene vil straks ta over og sørge for mykere spor.

Selv om få løyper prepareres lenger er det fint å gå i tidligere preparerte spor eller på skaren i terrenget. Det er svært raskt føre tidlig på dagen, så ta det veldig pent i utforkjøringer. Det er lite styresnø og det vil nesten garantert være bare flekker her og der. Legg også turen utenom vann. Vannene er ikke lenger farbare.

Er du lei ski er det fullt mulig å ta sykkelen på skogbilveiene som har vært brøytet i vinter. Sjekk ut kartlaget "Brøytede veier" så ser du hvor det kan forventes best sykkelforhold nå. Det er også bart på mange av stiene i lavereliggende områder, selv om det kan ligge is enkelte steder. Et par brodder i sekken kan være lurt.

I noen næranlegg kan du fortsatt finne gode skiforhold, bl.a. på Ringkollen, Holmenkollen og Linderudkollen.

Flere av de større markastuene holder åpent utover våren og kan by på god bakst og varm og kald drikke - se oversikt over åpningstider.

Med så stabile værforhold som er ventet denne uken vil føremeldingen kun oppdateres ved behov.

Husk at det nå er ordinær båndtvang for hund – 1. april til og med 20. august.

Det er nå generelt bålforbud (fra 15. april til 15. september). Det betyr at det er forbudt å tenne bål, engangsgrill, bålpanner og annen åpen ild i skog og utmark. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann, men vi oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige særlig i områder der det har vært lite nedbør.

God tur!

Vi jobber hver dag året rundt for å tilrettelegge for flotte skispor og magiske opplevelser i Marka. Medlemskontingenten i Skiforeningen går direkte til dette arbeidet. Bli medlem nå.

Monsebråtan på Krokskogen

Foto: Jørn Grøstad, 16.04.2024

Webkamera

Webkamera ved Sollihøgda
Sollihøgda
Webkamera ved Ringkollen
Ringkollen
webkamera på Fossum
Fossum
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.