Skimten 554 moh.: sikteplate mot nære og fjerne mål

Bilde nr. 27566 viser den murte varden på Skimten. På det bildet peiler Atie seg inn mot Gausta, 83 kilometer unna. Andre, også fjerne, mål er Ringkollen, Gyrihaugen, Løvlia, Tryvasstårnet og Holmenkollen. Sikteplaten ble satt opp i 1961, og var vel heller ambisiøs allerede da, selv om det da var mye mindre vegetasjon rundt Skimten. Nå passer vel i beste fall betydningen «kan se utydelig» på de fleste av målene.

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

Skimten 554 moh.: toppen av Skimtplatået

Av Odd Tore Saugerud

Skimten med sine 554 moh. og murt varde er det høyeste punktet på Skimtplatået. Skimt kan bety «det vi kan øyne, se utydelig», og knytter da navnet til utsikten fra høyden ved varden. At utsikten fra Skimten har vært viktig, viser bilde nr. 27567.

10 Sep 2017

Gamle veivisere, gamle og nye stier

Av Odd Tore Saugerud

Det er fortsatt mange gamle veivisere signert DOT (Drammen og omegn turistforening) på Skimtplatået. Stien til Vakkertjern og Løken er blåmerket, i alle fall så lenge den går i retning Tverråsen, mens stien til det nærliggende Tjuvtjern og videre til Steinkjerringa er en blanding av umerket og blåmerket traktorvei som går over i umerket sti. Det kan nok være en utfordring for den som ikke er lokalkjent å følge de gamle skiltene, for i neste stikryss kan det være veivisere som viser til andre stedsnavn, eller ingen veiviser.

Skimtplatået i et nøtteskall

Av Odd Tore Saugerud

Flaberg med og uten mose, åpne myrer, furuskog iblandet bjørk: Sammen med bilde nr. 27552 beskriver dette bildet terrenget på Skimtplatået ganske bra. Nå var myrene ganske gjennombløte, og stiene sengåtte i forhold til en tørr sommerdag, men pent var det uansett. Her møter den gamle stien gjennom myrene mot Skimten den omlagte blåstien, som går over tørrere terreng.