Skimten 554 moh.: toppen av Skimtplatået

Skimten med sine 554 moh. og murt varde er det høyeste punktet på Skimtplatået. Skimt kan bety «det vi kan øyne, se utydelig», og knytter da navnet til utsikten fra høyden ved varden. At utsikten fra Skimten har vært viktig, viser bilde nr. 27567.

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

10 Sep 2017

Gamle veivisere, gamle og nye stier

Av Odd Tore Saugerud

Det er fortsatt mange gamle veivisere signert DOT (Drammen og omegn turistforening) på Skimtplatået. Stien til Vakkertjern og Løken er blåmerket, i alle fall så lenge den går i retning Tverråsen, mens stien til det nærliggende Tjuvtjern og videre til Steinkjerringa er en blanding av umerket og blåmerket traktorvei som går over i umerket sti. Det kan nok være en utfordring for den som ikke er lokalkjent å følge de gamle skiltene, for i neste stikryss kan det være veivisere som viser til andre stedsnavn, eller ingen veiviser.

Skimtplatået i et nøtteskall

Av Odd Tore Saugerud

Flaberg med og uten mose, åpne myrer, furuskog iblandet bjørk: Sammen med bilde nr. 27552 beskriver dette bildet terrenget på Skimtplatået ganske bra. Nå var myrene ganske gjennombløte, og stiene sengåtte i forhold til en tørr sommerdag, men pent var det uansett. Her møter den gamle stien gjennom myrene mot Skimten den omlagte blåstien, som går over tørrere terreng.

Søndre blåsti ned fra Tverråsen

Av Odd Tore Saugerud

Vi visste fra tidligere orienteringsløp at det var mulig å komme ned Tverråsstupet rett nord for Tverråsvann, men på nyere turkart er det også merket en blåsti ned stupet i sydenden av vannet. Og her er den, velutstyrt med flere tau til å holde seg fast i. Ikke så bratt som ned til Gygra, se bilde nr. 27483, men helst opp første gangen, og i tørt vær. I Finnemarka er det skikkelig vått nå!