Holmenkollen

Vær og føre - føre var

8.september åpnet HKH Kronprinsen Skimuseets nye utstilling Vær og føre – føre var. Utstillingen handler om vær og klima, gode og dårlige vintre og ekstremvær.

Utstillingen Vær og Føre – føre var gir deg en leken tilnærming til temaet miljø og klima. Alle er opptatt av været og ikke uten grunn. Vi snakker om det og planlegger etter det. Vi elsker det og vi hater det. Men hva er det som skjer med været? Hvor blir det av de gode vintrene? Hvorfor er det så mye ekstremvær? Det har vært dårlige vintre før og, sier andre. Hva er riktig? Det er ikke uten grunn at nordmenn er opptatt av været.

Utstillingen er laget i et samarbeid mellom Skimuseet og Meteorologisk institutt. I 2016 er det 150 år siden Meteorologisk institutt ble opprettet.

Jakten på skiføret og 2 gradersmålet

Årlig slipper hver nordmann ut i gjennomsnitt ca.10 tonn med CO2, noe som har en stor innvirkning på miljøet. Fortsetter vi som nå vil det bli store utfordringer i framtiden.  En god vinter i Nordmarka karakterers som en vinter som har 25 cm med snø over 100 dager. Det har blitt 4 dager færre dager å gå på ski i løpet av en vinter siden 1870. Er dette egentlig så mye? Istiden hadde en temperatur som var 5 grader lavere enn i dag. FN har satt ett 2-gradersmål noe som tilsier at vi skal jobbe mot at temperaturen ikke skal stige mer enn 2 grader. Det gjelder å være føre var!

Lek og lær i is og storm

I utstillingen kan du oppleve å stå i sterk storm og du kan se hvordan skiføret kan bli om 100 år. Du får også et gjensyn med værkuben fra NRK. Vi lurer også på hvor lang tid det tar før 2 tonn med is smelter.

Se våre åpningstider her.

Klimautstilling

Publisert 08.09.2016